Da li je asteroid 2012 DA14 uzročnik nezgode u Rusiji, ili je to neki sasvim drugi astronomski događaj. Detalje ovog nebeskog fenomena objašnjava Igor Smolić sa Instituta za fiziku

Tekst: Marija Nikolić

U roku od svega nekoliko desetina sati, oznaka malenog asteroida 2012 DA14 postala je jedna od prepoznatljivijih oznaka nebeskih tela. Svoju popularnost ovaj maleni asteroid duguje astronomskoj pojavi koja je jutros zadesila južnu Rusiju, a koju neki astronomi dovode u vezu sa pomenutim asteroidom.

Srpski astronomi smatraju da meteoriod koji je jutros ušao u Zemljinu atmosferu u Čeljabinskoj oblasti ne može biti deo asteroida 2012 DA14.

Objašnjavajući poreklo ovog nebeskog fenomena, Igor Smolić sa Instituta za fiziku kaže da sudeći po smeru kretanja meteora, on ne može biti doveden u vezu sa asteroidom 2012 DA14, koji je istog dana proleteo pored Zemlje. On je takođe najavio da će detaljne analize snimaka pokazati kako se tačno objekat kretao pre susreta sa Zemljom, a time će i svaka veza sa spomenutim asteroidom biti rasvetljena.

Smolić navodi da se sa snimaka koji su se pojavili na internetu, a na kojima se vidi let meteorida kroz Zemljinu atmosferu, vidi i veliki sjaj koji ukazuje na to da je telo pre ulaska u atmosferu bilo dimenzija nekololiko metara u prečniku, i da su obično ovakva tela asterioidnog porekla.

Zbog svoje velike brzine, koja je iznosila nešto više od 30 maha, u visokim slojevima atmosfere, ovakva tela se raspadaju praveći malu kompoziciju svetlih tela, koja se isto tako mogu videti na snimcima, rekao je Smolić.

On je takođe istakao da su zvučni talasi koji nastaju prilikom prolaska i fragmentacije vrlo intenzivni, te da izazivaju pucanje prozorskih stakala. Analizom zvučnih talasa može se zaključiti da se svetlosna pojava o kojoj je reč dešavala na udaljenosti od oko 35-40 kilometara, jer je zvuku trebalo oko dva minuta da stigne do uha posmatrača.

Iako su astronomske pojave ovog tipa vrlo retke, zabeleženo je da je telo koje je 1908. godine eksplodiralo u oblasti Sibira imalo razarajuće dejstvo na čak 2000 kvadratnih kilometara lokalne regije, koja je srećom bila slabo naseljena.

Inače, 15. februara, u 20:24:41 po lokalnom vremenu, asteroid 2012 DA14 je mirno prošao pored Zemlje na najbližem odstojanju od 34.051 kilometar.

Stanovnici istočne Zemljine polulopte (Evrope, Azije i Australije) bili su u prilici da pomoću dvogleda ili malih teleskopa na nebu vide ovu zanimljivu astronomsku pojavu. Bojazni od udarca u Zemljinu površinu nije bilo, iako je ovaj asteroid leteo nešto niže (800 kilometara) od televizijskih i komunikacijskih satelita.

Objekti kao što je 2012 DA14 astronomima zbog svoje veličine često ostaju „ispod radara“, što ne smanjuje njihovu razornu moć u slučaju da završe na Zemlji.

Prema informacijama NASA programa za objekte koji prolaze blizu Zemlje (NEO), 2012 DA14 nosi kinetičku snagu od 3,5 megatona, što je 200 puta jače od atomske bombe koja je razorila Hirošimu. Drugim rečima, ovaj svemirski kamen može biti ubica čitavog grada.

Na sreću svih Zemljana, to ovoga puta nije bio slučaj.

Istražite više o Meteorskom udaru.

Istražite više o Asteroidu 2012 DA14.

Istražite više na naukografici o Udarima asteroida.

Istražite više o Kamenju iz svemira.