Ovim konkursom oni žele da kod srednjoškolaca podstaknu kritički odnos prema porukama o nauci i zdravlju koje mogu da se sretnu na internetu, televiziji i drugim medijima. U svojim sastavima, učenici treba da pokažu sposobnost da samostalno prepoznaju i preispituju upitne medijske poruke o nauci i zdravlju, kao i da ukažu na njihove posledice po društvo ili pojedince.

Pseudonauka prikazuje nešto što nije naučno zasnovano kao da ono to jeste i često koristi nejasan i neosnovan naučni žargon. Pseudonauka je lažna nauka prerušena u nauku (https://reasonforhealth.f.bg.ac.rs/glossary-srp/#pseudoscience). U svojim sastavima, učenici treba da opišu neki konkretan primer pojave pseudonauke u medijima, da obrazlože zašto misle da je u pitanju pseudonauka i da razmisle o posledicama takvog medijskog izveštavanja.

 

Sastave je potrebno poslati preko ONLAJN OBRASCA.

 

Kao inspiracija za sastav, učenici mogu da razmisle o sledećim pitanjima:

  • Da li mediji doprinose širenju pogrešnih informacija i teorija zavere (npr. u vezi sa vakcinacijom ili genetski modifikovanom hranom)?
  • Da li mediji svojoj publici plasiraju neproverene lekove (npr. tokom pandemije kovida-19)?
  • Kako nas mediji uveravaju da je nešto istinito ili bezbedno? Da li, na primer, navode mišljenje neimenovanih (kvazi)naučnika i (kvazi)lekara? Da li daju preterana obećanja („ova biljka leči sve sem smrti“, „ovaj detoks je spas za 1000 boljki“)? Da li se služe kvazinaučnim žargonom (koji samo zvuči naučno, a zapravo to nije)?
  • Kakve posledice neodgovorno izveštavanje u medijima ima po naše društvo?

 

Pravila i uslove korišćenja potražite OVDE.

 

Više podataka o samom projektu Reason4Health možete pronaći OVDE.

podeli