Претеча бицикла, дресина, измениће идеју о транспорту људи, мада ће њен изумитељ бити оптужен да својим двоточкашем изазива сушу
Текст: С. Бубњевић
Први бицикл који је заиста могао да се вози направио је 1817. немачки барон Карл фон Драјз (Karl Drais, 1785–1851), са идејом да сасвим промени начин на који се људи крећу. Пре тачно сто деведесет пет година, 12. јуна 1817, Драјз је својим велосипедом успео да пређе разадаљину од немачког града Мајнхајма до пивнице Швајцингер релајсхаус. Било је то прво путовање човека на бициклу.
У наредним месецима, Драјз ће са успехом превалити бројне раздањине на свом изуму. Назваће га Laufmaschine, али он са годинама добија назив дресина, што је изведено од Драјзовог имена. Дресина, мада први бицикл, заправо ниjе имала педале. Возач се ногама одбацивао од земље и тако покретао возило на два споjена точка. Међутим, заиста се кретао, одржавајући равнотежу.
Драјз је био један од оних изумитења који претходе индустријској револуцији – у младости је имао разна намештења код војводе области Баден, био је учитењ и чувар шуме, да би се након открића бицикла, његов друштвени положај, као и финансије, знатно поправили. Од војводе Карла је добио почасно академско звање, титулу и доживотну пензију.
Мада обезбеђен због изума на два точка, испоставиће се да ће Драјзa до краја живота задесити свакојаке згоде и животни обрти. Након једне афере Драјз бива прогањан и одлази на узбудљиву петогодишњу експедицију у Бразил. У старости, он се током револуције 1848. одриче своје титуле, а наредне године му власти покрајине Баден одузимају пензију. Зато 1851. умире у сиромаштву.
Занимљиво је да је Драјз током живота нападан да је његов изум пореметио природни баланс јер се људи више не крећу на две ноге што доводи до великих суша које су владале тих година. Но, упркос томе, Драјз је успео да направи први корак ка револуцији транспорта.
Пре Драјза, било је више покушаја да се направи бицикл, а прве идеје се везују и за Леонарда да Винчија. Наводно је и француски гроф Де Сиврак jош 1790. године смислио једну сличну машину коју је назвао „хитроног“, пошто jе мислио да jе то справа коjа превози људе брзо, то jест хитро. Но, није доказано да је њоме успевао и да се вози.
Дресина је брзо постала врло популарна, али први заиста распрострањени бицикл jе 1870. године направио Џеjмс Старли у Енглескоj. Пошто ниjе користио зупчанике и ланац, код овог бицикла jе jедан обрт педала био jеднак jедном обрту точка. Зато jе точак са педалама морао бити велики да би се лакше покретао.
Мада ружан и незгодан за вожњу, оваj бицикл jе постао врло популаран. Добио jе име „пени-фартинг“, jер личи на два енглеска новчића – пени jе највећи, а фартинг најмањи енглески новчић.
Jедан од првих модела бицикла са зупчаницима и два jеднака точка произведен jе 1885. под именом „Ровер“. Пошто jе користио данашњи систем преноса помоћу ланца, оваj бицикл се кретао јако брзо и људи су почели масовно да га купуjу.
Од 1900. године до данас, изглед бицикла са два точка се ниjе много мењао. Занимљиво jе да су гуме са ваздухом прво почеле да се користе код бицикла, па тек потом на точковима аутомобила.