Prva kragujevačka gimnazija dobila je svoj Mejkers lab, koji se prostire na 130 kvadratnih metara. Mejkers lab je podeljen na pet zona prema oblastima interesovanja đaka, u kojima postižu neke od najvećih uspeha: bina za dramsku sekciju, fizika i elektronika, umetnost, Lego robotika i radioničarska zona sa alatima. Grupa za obrazovanje, uz podršku kompanija partnera, otvorila je prvi lab za kragujevačke srednjoškolce uz predstavljanje još jednog nacionalnog partnera inicijative, kompaniju Bosch. Ovo je dvanaesti po redu Mejkers lab, a do kraja školske godine planira se otvaranje još tri.
Svečano otvaranje Mejkers laba okupilo je predstavnike različitih sektora koji su udružili svoje snage i resurse za unapređenje obrazovanja, predstavnike medija, kao i nastavnike i đake kojima je sve i namenjeno. O školi su govorili Katarina Veljković, nastavnica informatičke grupe predmeta, koordinatorka Mejkers laba i jedna od najboljih edukatorki u zemlji, i Slavica Marković, direktorka škole. Pored predstavnika škole, obratio se i Vladimir Radovanović, pomoćnik ministarke u Sektoru za inovacije, transfer tehnologije i tehnološki razvoj Ministarstva nauke, tehnološkog razvoja i inovacija. O tome koliko je važno uključivanje privrede i svih njenih resursa, od znanja do tehnologije, u ovakvu vrstu inicijative, govorila je Jovanka Jovanović, generalna direktorka kompanije Bosch Srbija, koja je obezbedila svu potrebnu opremu i alate za radioničarski deo svih postojećih Mejkers labova i onih koji će biti otvoreni do kraja godine. Tradicionalno, prisutnima su se obratili i predstavnici Grupe za obrazovanje: Darko Radičanin, direktor Dostignuća mladih u Srbiji, dr Marjana Brkić, v.d. direktora Centra za promociju nauke, i Miloš Đuričanin, direktor strategije i razvoja Nordeus fondacije.
U poslednjem delu programa predstavljeni su radovi iz tri sekcije škole, koje iz godine u godinu mogu da se pohvale neverovatnim rezultatima i postignućima: Sekcije primenjene fizike i elektronike, Lego robotike, kao i Biološke sekcije.
Škola velikih imena, najboljih edukatora i izvrsnih inovatora sa Mejkersom ide korak dalje
Prva kragujevačka gimnazija, jedna od najuspešnijih škola u Srbiji, otvorena je pre 190 godina. Ova škola je kolevka sticanja i deljenja znanja za neke od najčuvenijih Srba – Radomira Putnika, Đure Jakšića, Svetozara Markovića i drugih. I danas, učenici i nastavnici ove škole postignutim uspesima čine svoje kolege i sugrađane ponosnim. Svake godine đaci učestvuju na nekoj od olimpijada, ostvaruju neverovatne rezultate u lego robotici, a škola već 11 godina realizuje projekte PARK NAUKE i FESTIVAL NAUKE.
Nastavnici su temelj uspeha škole, a da je tako, potvrđuje i primer nastavnice Katarine Veljković, koja je zajedno sa svojim učenicima kreirala nesvakidašnji, inovativni projekat, došla do finala svetskog takmičenja i bila odabrana među pedeset najboljih nastavnika sveta. Sa ostalim kolegama i učenicima imaće priliku da u budućnosti, u prostorijama Mejkers laba stvara nove ideje i uspešne projekte.
„Radujem se otvaranju Mejkers laba! Ovde će naši učenici učiti, raditi i stvarati u inspirativnom i stimulativnom okružernju koje podržava njihovu kreativnost i inovativnost. Mejkers lab je prostor koji je namenjen ne samo obrazovanju već je i prostor koji inspiriše, budi kreativnost i pokreće inovacije. Ovo nije obična učionica; to je centar gde se spajaju ideje i tehnologija kako bi stvorili platformu za neograničeno eksperimentisanje, učenje i stvaranje. Naša učionica je brižljivo osmišljena i opremljena da podrži sve sekcije u školi, pružajući nastavnicima mogućnost da podstiču radoznalost i maštu svojih učenika. Ovde će naši mladi istraživači imati prostor da razvijaju svoje veštine, da se izraze i da stvaraju. Mejkers lab nije samo prostor za učenje; to je inkubator za buduće lidere, inovatore i kreativce. Prostor za neograničena istraživanja, učenje i stvaranje. Otvaranjem Mejkers laba širom su otvorena vrata svima koji žele da se pridruže ovoj avanturi i budu deo stvaranja budućnosti“, izrazila je svoje oduševljenje na otvaranju Katarina Veljković, nastavnica i koordinatorka Mejkers laba u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji.
Prvaci u STEM oblastima, ali i u dramskoj umetnosti
Novi prostor za inoviranje u ovoj školi, pružiće priliku i mogućnost đacima da svoje, već zapažene veštine i znanja u STEM oblastima, nadograde i primene na praktičnim zadacima i projektima. Prva kragujevačka gimnazija učestvovala je u velikom broju STEM konkursa i takmičenja, a jedan od njih je bio realizovan u okviru manifestacije Maj mesec matematike, koji su zajedno raspisali Centar za promociju nauke i Nordeus fondacija. Upravo na tom takmičenju odneli su pobedu kreiranjem edukativne video-igre Nizovi, kroz koju su povezali matematiku, biologiju i informatiku i na taj način stvorili okruženje koje podstiče istraživanje i kreativno rešavanje problema. Pored toga, u toku prošlogodišnje realizacije programa Girls Go Circular, ova škola uključila je najveći broj devojčica, čak 391 učenicu, i osnažila ih da se bave STEM oblastima.
„Kada učenici pomisle na neku od STEAM oblasti, u glavi su im prvo programiranje, laboratorijski rad i ne preterano dinamični i zabavni poslovi. Već danas znamo da nije dovoljno biti dobar samo u jednoj oblasti, jer su u praksi neophodni fleksibilnost, timski rad, otvorenost za ideje i oslanjanje na druge naučne oblasti, koje nam menjaju pristupe na svakom nivou. I to je ono što nam omogućava ovakav vid saradnje, da pripremimo đake za ono što dolazi i utičemo na promene poimanja nastave srodnih predmeta. U ovom složenom procesu prepoznali smo veliki uticaj nastavnika, koji su prva kontakt tačka sa đacima i u mnogome utiču na njihove buduće izbore zanimanja. Želimo da podstaknemo, uvežemo inicijative koje postoje, kreiramo nove i pružimo podršku složenom procesu školovanja“, istakla je dr Marjana Brkić, v.d. direktora Centra za promociju nauke.
Kragujevačka gimnazija ima značajnu saradnju sa Centrom za promociju nauke, koja se odvija kroz programske aktivnosti u sklopu godišnjeg programa Naučnog kluba Kragujevac. Ovaj klub popularizuje učenje i sticanje znanja na neformalan način, kroz radionice, panele, predavanja, seminare i brojne druge aktivnosti, a ujedno omogućava i susret studenata, učenika i njihovih nastavnika sa naučnicima, istraživačima, kao i predstavnicima lokalnih samouprava. Centar za promociju nauke je u saradnji sa Naučnim klubom Kragujevac bio i inicijator osnivanja Naučnog parka, učionice na otvorenom, u okviru koje interaktivni eksponati prikazuju fenomene iz STEM oblasti.
Važna podrška iz poslovnog sektora
Da nastave sa svojim uspesima, stvaraju šta god zamisle, povezuju se sa školama u zemlji i inostranstvu i učine svako znanje 21. veka dostupnim, u velikoj meri doprinosi i podrška partnera koji udruženo pomažu izgradnju i opremanje svih Mejkers labova predviđenih za ovu godinu, a to su, pored kompanije Bosch i Henkel, Tarkett, Roma company, Tesla i NCR fondacija.
„Naši prvi koraci ulaganja u obrazovanje srednjoškolaca u Srbiji napravljeni su pre tačno 10 godina, kada je Bosch postao pionir u uvođenju programa dualnog obrazovanja u našoj zemlji. Čvrsto verujemo da je primena znanja u praksi izuzetno važna za mlade generacije, a Mejkers labovi su još jedna potvrda tome. Drago mi je što je potreba za Bosch proizvodima, električnim ručnim alatima kojima smo opremili sve škole koje su otvorile Mejkers labove ove godine, došla baš od učenika i nastavnika. Ovo je samo početak divne saradnje, za koju sam sigurna da će iznedriti inspirativne priče i nove mlade inovatore“, istakla je Jovanka Jovanović, generalna direktorka kompanije Bosch u Srbiji.
Kako bi podržali velike ambicije i želju za stalnim napretkom škole i njenih nastavnika i đaka, raznolika je i oprema koju je Grupa za obrazovanje donirala za ovaj lab. Ona obuhvata sve od 3D olovke, 3D štampača, VR seta, Arduino setova, Raspberry Pi uređaja do slikarskog štafelaja. Dodatno je izgrađena i bina za dramsku sekciju, po kojoj je škola, između ostalog, prepoznatljiva.
Bina će služiti ne samo za umetnost, već i za brojna okupljanja, s obzirom da na to da je škola dobro povezana sa lokalnom zajednicom. Kroz postavku svakog laba kao centra škole, ali i zajednice, podstiču se i lokalna partnerstva kao izuzetno važan oblik povezivanja i dodatne motivacije mladih da ostanu u svojim rodnim mestima i zemlji.