У суботу, 19. септембра, на Биолошком факултету Универзитета у Београду одржан је Национални дебатни турнир у оквиру међународног пројекта ODYSSEY (Erasmus+ KA2)
Текст: Богдан Ђорђевић
Фото: Марко Рисовић
У аутентичном окружењу Биолошког факултета дебатовали су ученици седам средњих школа: Шесте београдске гимназије, Седме београдске гимназије, Четрнаесте београдске гимназије, Прве крагујевачке гимназије, Електротехничке школе „Никола Тесла“, Основне и средње школе са домом ученика „Перо Кузмјак“ из Руског Крстура и Економско-трговачке школе „Паја Маргановић“ из Панчева, а у реализацију пројекта укључени су и ученици и наставници гимназије „Светозар Марковић“ из Ниша.
Пошто су се ученици седам средњих школа и њихови наставници окупили на Биолошком факултету, поздравну реч упутио је национални координатор пројекта Иван Умељић из Центра за промоцију науке. Он се најпре захвалио свим учесницима који су, упркос отежаним околностима проузрокованих епидемиолошком ситуацијом, истрајали у реализацији пројекта и позвао све да се и у суботу придржавају препоручених мера. Након кратког уводног излагања о идеји и циљевима међународног пројекта ODYSSEY (Oxford Debates for Youths in Science Education) Умељић је подсетио на то да је пројектом обухваћена и обука наставника и ученика, њихово умрежавање, активно повезивање са истраживачима, као и израда методолошког приручника за примену дебатовања у настави из такозваних STEM области.
Након уводног говора, реч су преузели неки од најбољих светских дебатера из наше кровне дебатне организације Отворена комуникација, али сада у улози дебатних судија, Милош Марјановић, Илија Иванишевић, Марта Васић и Теодора Решетар. Они су жребањем у виду извлачења цедуљица из визира одредили парове четвртфинала и повели екипе у просторије одређене за дуеле. Судијски тим употпунили су ванредни професор на Филозофском факултету у Београду др Машан Богдановски и научни сарадник Института за филозофију др Игор Живановић, координаторке пројекта Марија Мершник и Маја Миланковић и наставник Мирослав Тодоровић.
Ђаци су у четврфиналним окршајима наводили аргументе у прилог и против резолуције која је гласила: „У будућности ће социјалне мреже и интернет бити најбоље средство за дисеминацију/комуникацију знања“. За ову тему најбоље су се припремили ученици Четрнаесте београдске гимназије, Шесте београдске гимназије и Електротехничке школе „Никола Тесла“, док је жребом одлучено да се Крагујевачка гимназија, услед оправданог одсуства тима гимназије „Светозар Марковић“ из Ниша, директно пласирала у полуфинале.
Након паузе за одмор и освежење, свим учесницима турнира, њиховим наставницима и судијама уручени су сертификати и пригодне поклони, да би се по завршетку церемоније приступило врхунцу овог узбудљивог и занимљивог дана – полуфиналним дуелима.
Овога пута предмет дебате била је резолуција „Развој вештачке интелигенције произвешће бројне социјалне и економске проблеме за људе у блиској будућности“. Талентовани ученици одлично су се снашли и у овом случају, а судије су имале неупоредиво тежи задатак него у претходној рунди. Сви су сагласни у томе да су само нијансе одлучиле о томе да своје место у финалу пронађу Четрнаеста београдска и Прва крагујевачка гимназија.
Финално такмичење биће одржано у уторак, 29. септембра, у оквиру финалне конференције пројекта ODYSSEY, у великој биоскопској сали Факултета драмских уметности у Београду.
Циљ пројекта ODYSSEY јесте да развије вештине аргументације и повећа интересовање за предмете из области природних наука, технологије, инжењерства и математике код младих узраста између 13 и 19 година кроз организовање дебатних такмичења на теме из научних области. У овом иновативном пројекту из области образовања који је отпочео у октобру 2018. и траје до марта 2021. године, учествују партнери из четири државе: Институт за геофизику Пољске академије наука (Пољска), Центар за промоцију науке (Србија), Центар за откривање енергије (Естонија) и Хеленски институт за проучавање реторике и комуникације (Грчка). Пројектом ODYSSEY руководи партнер из Пољске, а координатор у Србији је Центар за промоцију науке.