Tokom februara, svakog vikenda deca su zajedno sa naučnicima otkrivala tajne svemira na zimskom Dečjem naučnom kampu

Misija Svemir zimskog Dečjeg naučnog kampa uspešno se prizemljila. Ovogodišnji kamp, koji su ponovo zajedno organizovali Centar za promociju nauke i Odeljenje za kulturu Ambasade Mađarske, Kolegijum Hungarikum Beograd, lansiran je 6. februara. Svake subote i nedelje do kraja meseca, zajedno sa decom iz čitave Srbije, ali i mnogo šire, otkrivali smo tajne svemira. Nažalost, usled pandemije, nismo se mogli družiti uživo, pa je čitav program kampa organizovan u virtuelnom prostoru. Ovakav program doneo je neke nove metode i alate, omogućio nove načine učenja i upoznavanja nauke, a i otvorio prostor za mnogo veću posećenost nego do sada.

Dnevni program sastojao se iz tri celine. Svaki dan vikenda započeli bismo na platformi Zoom, gde smo se upoznavali, razgovarali, plesali i zagrevali, delili iskustva i radove iz prethodnih dana. Ovde smo pričali sa gostima i upoznavali se sa temom dana, šetali među zvezdama i planetama u digitalnom planetarijumu, crtali po ekranima i postavljali sva pitanja koja su nam padala na pamet. Na neka smo uspeli da odgovorimo, a na neka ne. Neka za sada i nemaju definitivan odgovor. Ali smo ovde, u virtuelnom kampu, rasplamsali našu znatiželju i ubacili maštu u najveću brzinu.

Nakon toga, podelili smo mejkerske zadatke. Učesnici su pravili teleskope, modelirali Sunčev sistem, sklapali svemirska odela. Konstruisali smo letelice koje su sletale na Mars (koji je uglavnom bio u dvorištu ili na terasi), snimali poruke za (eventualne) vanzemaljce i spremali hranu za astronaute.

Svako veče kampa završavali smo sa kvizom iz Crne rupe. Ovde smo se malo takmičili, ali mnogo više uživali u traženju odgovora na pitanja u vezi sa temom dana.

Na kampu je bilo 370 prijavljene dece, ali na to se, kao i uvek, može dodati poneki mlađi brat ili sestra, najbolja drugarica, komšinica, mama, tata, tetka ili baka… Svi oni su se nameštali ispred ekrana na nekoliko minuta razmrdavanja, upoznavanja i istraživanja i svi su uživali u završnoj virtuelnoj izložbi DNK radova. Tada smo proglasili i radove koji najbolje ilustruju naučnoistraživački rad, pa smo tako imali najbolju grešku kampa, najveći zbun na kampu, najomiljenijeg naučnika, najumetničkiji naučni rad, kao i najpomoć u istraživanju za šta su gotovo jednoglasno proglašene mame.

Od predškolskog do srednjoškolskog uzrasta, od Niša, Novog Pazara, Kruševca, Zrenjanina, Uždina, Kragujevca, Beograda, Novog Sada i brojnih drugih gradova u Srbiji pa do Crne Gore, Švedske, Austrije, porodična aktivnost vikendom bila je zajedničko istraživanje svemira.

Stoga smo osmislili sedam tema koje smo proučavali svakog vikenda. U ovoj akciji pomogli su nam stručnjaci iz ovih oblasti. Dr Darko Donevski koji se bavi dalekim galaksijama pričao nam je o svojim istraživanjima i onome što znamo o svemiru. Dr Tijana Prodanović sa Matematičkog fakulteta iz Novog Sada nam je pričala o tome kako se istražuje svemir i koje tajne on krije. Dr Dragana Ilić sa Matematičkog fakulteta u Beogradu nam je pričala o teleskopima i drugim alatima za posmatranje svemira. Dr Tomica Mišljenović nas je uveo u svet astrobiologije, a dr Dušan Marčeta nam je pričao o planeti Mars, nekoliko dana nakon što je NASA rover Pererverence sleteo na Crvenu planetu, što se na našem kampu pomno pratilo uz ozbiljno navijanje! Moris Maške iz kolektiva ЅpielStadt iz Beča nam je pričao o svom radu sa decom na pravljenju izložbene postavke o svemirskim kolonijama i pokazao kako su njegovi učesnici pravili „Zlatnu ploču“ sa istorijom čovečanstva, a dr Džoš Vič-Mihaelis nam se javio direktno sa Južnog pola iz IceCube Neutrino opservatorije, gde nam je pričao o svojim istraživanjima skoro pa neuhvatljivih čestica neutrina, koje nam dolaze iz čitavog svemira.

U timu koji je organizovao virtuelni DNK bili su: Jelena Joksimović, Boris Klobučar, Brankica Avramovska, Marija Nedeljković, Dušan Jeremić, Nina Jovanović, Žarko Petrović, Jovana Obradović, Milena Milovanović i Filip Miletić.

Video o virtuelnom DNK možete pogledati ovde.

Kamp je organizovan u okviru međunarodnog projekta SySTEM 2020, programa Horizont 2020.