Od ponedeljka 22. juna u prodaji je novi 21. broj Elemenata

Temat novog broja, naslovljen „Pandemija i pandemonijum“, donosi niz uzbudljivih tekstova koji iz različitih uglova rasvetljavaju temu koja poslednjih meseci zaokuplja sve.

Kroz šest interesantnih i informativnih članaka, ugledni istraživači i naučni novinari osvrnuli su se na mnoge važne teme u vezi sa pandemijom poput zagonetne evolucije virusa SARS-CoV-2, modelovanja podataka o broju zaraženih i preminulih, mentalnog zdravlja lekara i građana, moralnih izazova sa kojima se suočavaju lekari i donosioci odluka, ali i na pandemijske filmske narative u klasičnim i savremenim kinematografskim ostvarenjima.

Novi broj otvara naš poznati imunolog i naučni komunikator Srđa Janković sa sjajnim osvrtom na pandemiju Kovida-19 iz evolucione perspektive, dok je u tekstu „Prvi talas“ smernice za bolje razumevanje osnovnih termina i pouzdano izveštavanje tokom pandemije dala predsednica Svetske federacije naučnih novinara Milica Momčilović.

Novi broj ekskluzivno donosi i opsežan razgovor sa Damirom Huremovićem, direktorom psihijatrije jedne od najprestižnijih bolnica u Njujorku, svetskom epicentru pandemije Kovida-19. Sa doktorom Huremovićem smo razgovarali i o njegovoj knjizi Psihijatrija pandemije, objavljenoj nekoliko meseci pre prvog zvaničnog slučaja Kovida-19, koja se neočekivano našla u središtu pažnje i ubrzo postala dragoceni priručnik za psihijatre, psihologe i socijalne radnike širom sveta.

O relevantnosti podataka i važnosti dobre komunikacije tokom krize izazvane pandemijom pisao je Darko Donevski iz Centra za kosmologiju iz Trsta, a o etičkim aspektima mera kontrole infektivnih bolesti više saznajemo od Igora Živanovića, naučnog saradnika Instituta za filozofiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.

Temat zaokružuje članak Stefana Aćimovića o filmovima inspirisanim epidemijama teških bolesti i fatalnim virusima – od Bergmanovog klasika Sedmi pečat, do Variole Vere Gorana Markovića.

Đorđe Petrović donosi nesvakidašnju priču o prijateljstvu dvojice velikana, ser Artura Konana Dojla i slavnog iluzioniste Harija Hudinija, te njihovom odnosu i stavovima prema spiritualizmu, kojima će verovatno mnogi biti iznenađeni.

U tekstu pod naslovom „Šta bi jedan omanji nuklearni rat uradio našoj planeti“ Ivana Nikolić nam pruža informacije o fenomenu nuklearnih zima, dok Bogdan Đorđević piše o Junis Fut, ženi koja je prva uočila uticaj ugljen-dioksida na globalno zagrevanje, ali za to nije dobila adekvatno priznanje. Isti autor u tekstu koji sledi izdvaja prednosti i mane korišćenja istorijskih podataka u proučavanju i predviđanju nadolazećih klimatskih promenama.

Kako je izgledala neobična procuderu glasanja koju je zagovarao Luis Kerol, i šta ga je motivisalo da je predloži, saznajemo od Miljana Vasića, a Milica Mitić do detalja opisuje lalomaniju, interesantnu istorijsku epizodu o prvom ekonomskom mehuru u istoriji.

U prethodnom broju, Jovana Nikolić je pisala o manje poznatim podacima iz istorije plave boje, dok sada donosi još jedan zanimljiv esej, ovoga puta o jednorozima – opasnim zverima od šljokica i duge.

Katarina Popović je autorka eseja o otvorenim podacima i otvorenom naučnom metodu, dok je Aleksandra Ravas napisala omaž Džonu Hortonu Konveju, engleskom matematičaru koji je preminuo u aprilu ove godine, a matematiku je zadužio teorijom čvorova, brojeva, kodiranja i drugim velikim dostignućima u ovoj oblasti.

I u letnjim Elementima možete pročitati kolumnu Orbitiranje o simulacijama galaksija u svemiru, stalnog saradnika časopisa Darka Donevskog, ali i novu priču poznatog strip kritičara i esejiste Nikole Dragomirovića – o mestu i ulozi snova u stripovima.

Priče iz novih Elemenata ilustrovali su vodeći grafički umetnici iz Srbije i regiona: Monika Lang, Željko Lončar, Đorđe Balmazović (škart), Ivana Bugarinović, Nikola Korać, Jakov Jakovljević, Vuk Palibrk, David Bilobrk, kao i Srđa Dragović, koji je ujedno i autor likovnog rešenja naslovnice.