ЦПН издања

Бура информација – зашто „лајкујемо“?

Центар за промоцију науке објавио је ново издање „Бура информација – зашто ‛лајкујемо’?“, које пружа објашњење за наше индивидуално, али и колективно понашање на друштвеним мрежама

Знање мора да поштује чињенице, а самим тим и истину. Количина информација у свету удвостручи се сваког дана, међутим, истовремено, наше знање драстично опада. Доношење одлука на основу истинитих информација једно је од најважнијих стубова здравог, демократског друштва, али то је уједно и процес који се континуирано мења и преиспитује са јављањем нових друштвених околности.

У овом тренуку, Фејсбук је већи од највеће државе на планети. На друштвеним мрежама владају другачија правила од оних којих се придржавамо у реалном животу. Социјалне мреже у драстичној мери доприносе ширењу информација, али и дезинформација, које каткад имају разарајуће последице.

Аутори новог ЦПН издања „Бура информација – зашто ‛лајкујемо?’“ Винсент Хендрикс и Пеле Хансен упозоравају управо на буру информација која је захватила савремено друштво, а посебно на некритичко усвајање и коришћење информација приликом формирања мишљења и доношења одлука.

Како је у рецензији књиге навео Улрик Хагеруп, извршни директор Вести на Данском јавном сервису савременом човеку не треба више вести – потребне су му боље вести. Сви се давимо у загађеним информацијама које нас окружују. Како и сами аутори наводе, бура информација подрива нашу способност да одвојимо истинито од баналног и тенденциозног и, уколико остане непроверена, подриће нашу колективну интелигенцију.

„Бура информација – зашто ‛лајкујемо?’“ је оригинално дело које на једном месту пружа детаљан увид у савремена истраживања токова информација које обликују различите аспекте нашег живота, у друштвеном, економском и политичком погледу. Ова узбудљива књига лако се чита и неизбежно је штиво за све оне који желе да разумеју 21. век и подржавају развој демократских вредности у савременом друштву.

У настојању да осветле механизме који одређују токове информација у савременом друштву и обликују и управљају многим аспектима нашег живота, аутори су изложили резулате најрелевантнијих истраживања из различитих научних области, попут економије, психологије, теорије игара, филозофије и логике. Кроз формалну анализу стања у овим областима, али и кроз низ узбудљивих прича они нам доносе увид у различите феномене као што су ефекат пасивног посматрача, сакупљање у стадо, ефекат леминга и групно мишљење, али и у то како су савремене информационе технологије појачале њихово дејство.

Како наводи Кристијан Лист, професор политичких наука и филозофије на Лондонској школи економије, неопходно је да разумемо на који начин функционишу наша информациона окружења и које изазове и прилике стварају како би се изградиле снажне демократије и просперитетна либерална друштва. Бура информација нам управо у томе помаже.

Књигу је превела Марија Новаковић, асистенткиња на Факултету организационих наука у Београду. Осим ове књиге, Марија је превела још два издања Центра за промоцију науке, „Одравњивање“ и „Научну комуникацију“.

Стручни редактор превода је др Машан Богдановски, професор Филозофског факултета у Београду.

Ауторка ликовног решења насловне стране је позната графичка дизајнерка Моника Ланг, предавач на Факултету за медије и дизајн.

О ауторима

Винсент Ф. Хендрикс је професор формалне филозофије на Универзитету у Копенхагену. Директор је Центра за проучавање информација и мехура (енг. Center for Information and Bubble Studies – CIBS, прим. прев.), који спонзорише Фондација „Карлсберг“, добио је Elite Research Prize од данског Министарства науке, технологије и иновација, као и Roskilde Festival Elite Research Prize, обе 2008. године. Био је главни уредник часописа Synthese: An International Journal for Epistemology, Methodology and Philosophy of Science, у периоду између 2005. и 2015. године.

Пеле Г. Хансен бави се истраживањем понашања на Универзитету Роскилде; директор је  иницијативе за науку, друштво и политике на Универзитету Роскилде и на Универзитету Јужне Данске; члан је Савета за превентиву Данског удружења дијабетичара. Такође води независну истраживачку групу iNudgeYou, председавајући је у Danish Nudging Network-у и суоснивач TEN-а – The European Nudge Network-а.

Истражите друге текстове:


Grb Republike Srbije
ecsite nsta eusea astc

ЦПН
Улица краља Петра 46
11000 Београд
Република Србија
+381 11 24 00 260
centar@cpn.rs