(АКТУЕЛНО) Међународни тим научника открио стотине нових галаксија скривених иза Млечног пута

Текст: Б. Клобучар

Тим научника из Аустралије, Јужне Африке, Холандије и САД по први пут је проучио стотине галаксија које се налазе иза Млечног пута. Овај до сада махом непознати део свемира мало је истражен јер није потпуно видљив од свега оног што чини нашу галаксију. Користећи телескоп Parkes организације CSIRO из Аустралије, научници су испитивали 883 галаксије које се налазе на само 250 милина светлосних година од Земље, од којих трећина до сада није виђена.

Новоиспитани  регион могао би да објасни мистериозну гравитациону аномалију познату као Велики атрактор, која као да вуче Млечни пут, заједно са бројним другим галаксијама у околини. Осамдесетих година прошлог века научници су покушавали да измере на који начин се помера наша галаксија. Мерења помоћу доплеровог ефекта показала су да се Млечни пут, као и читава Локална Група крећу ка једној тачки, међутим прорачуни се нису поклапали са оним што је могло да се види.

Недостајао је један део који би објаснио ово кретање – гравитациона аномалија, која привлачи Млечни пут масом од милион милијарди сунаца. Професор Листер Ставели-Смит са Универзитета Западна Аустралија наглашава”Ми заправо не разумемо шта је заиста узрок убрзавања Млечног пута и одакле потиче. Знамо да се у овом региону налази неколико веома великих група галаксија које зовемо кластери и суперкластери.”

Последње истраживање потврдило је постојање неколико новооткривених структура које би могле да објасне такво кретање, међу којима су три групације галаксија, као и два кластера. Просечна галаксија садржи око 100 милијарди звезда, тако да је проналажење стотина нових галаксија на само 250 милиона светлосних година од Земље заправо огромна количина масе коју први пут видимо.

Ово растојање није велико на астрономској скали, посебно када говоримо о галаксијама. Наша најближа галаксија Андромеда налази се на око 2.5 милиона светлосних година, а са Земље је видљива голим оком.

Ово откриће научници увелико дугују софистицираном телескопу Parkes у Аустралији. Овај радио телескоп са multibeam пријемником пружа поглед иза галаксије, упркос гасним облацима и осталом шуму Млечног пута. Parkes је омогућио 12 пута брже мапирање неба неко до сада, како кажу научници са пројекта. Своје резултате научници су објавили у престижном научном часопису Astronomical Journal.