НАСА је објавила нови каталог планета које је открио телескоп Кеплер, у којем се од 219 нових планета-кандидата налази и 10 потенцијално земљоликих планета

Фото: НАСА, Кеплер мисија

Текст: Н. Здравковић

НАСА је у понедељак, 19. јуна, објавила нови каталог планета на основу опсервација телескопа Кеплер, који већ осам година посматра удаљене звезде. Каталог открива 219 потенцијалних егзопланета у орбитама око различитих звезда у сазвежђу Лабуда, а њих десет се налази у тзв. зони златокосе, појасу у којем је температура повољна за опстанак воде у течном стању.

Кеплер је ове планете открио током прве четири године свог рада. Објављени каталог је производ обраде његових података: каталог планета-кандидата откривених уз помоћ посматрања промена у сјају удаљених звезда које узрокују планете у транзиту, пролазећи између своје матичне звезде и милионима километара далеког Кеплеровог „ока“.

Ово је последњи каталог који ће НАСА сачинити од података добијених Кеплеровим посматрањима сазвежђа Лабуд. Ово сазвежђе Кеплер је престао да посматра још у мају 2013. године. Као и код досадашњих открића егзопланета, у новом каталогу су најчешће планете оне које су величином сличне Земљи или Нептуну.

Посматрањем планета уз помоћ транзита открива се, пре свега, величина и положај планета, а за даља испитивања користе се други телескопи и методе. Укључујући нови каталог, Кеплер је до сада открио 4034 потенцијалне планете, од којих је потврђено постојање за њих 2335.

Како НАСА наводи у свом саопштењу, најуобичајеније су земљолике планете до 75 одсто веће од Земље. Истраживачи још не знају зашто, али око половина ових планета уз „додатак“ малих количина водоника и хелијума постаје драстично већа, и омогућава им да постану део популације који је по величини ближи Нептуну. Иначе, Нептун има око 57 пута већу запремину од Земље.

Уколико се покажу као тачне, овакве претпоставке могу драстично унапредити и убрзати будућа истраживања одлика планета ван Сунчевог система.