Истраживачи верују да мајмуни случајно уносе пестициде у свој организам, чему у прилог иде чињеница да фарме на овом централноамеричком острву у последњих неколико година користе све више ових супстанци

Док камелеони и лигње могу да промене боју своје коже, мајмуни не могу – односно нису могли све док човек није умешао прсте. Локално становништво и научници су тако приметили Alouatta palliata врсту мајмуна на Костарики, која је иначе изразито црна, са жутим флекама на репу и ногама. То је уједно и први доказ брзе промене пигментације крзна примата.

Како би видели шта је по среди, шпанско-костарикански тим научника је анализирао крзно једног од мајмуна који су пожутели. Ова врста примата, иначе, има врсту меланина која се зове еумеланин – пигмент који боји длаку и ћелије коже – црне, сиве или тамнобраон боје. Код ових црно-жутих мајмуна, истраживачи су приметили да се меланин променио у феомеланин који садржи сумпор и који постоји код животиња са жутим, црвеним или наранџастим бојама.

Истраживачки тим верује да мајмуни уносе сумпор у свој организам конзумирањем лишћа које се налази у близини фарми ананаса, банана и уља афричких палми, које је испрскано пестицидима. Сумпор из ових хемикалија се онда највероватније меша са пигментом, што доводи до промене у саставу читаве композиције пигмента, сматрају истраживачи. Овом објашњењу доприноси и чињеница да се у последњих неколико година на костариканским фармама користи све више пестицида.

Међутим, промена боје крзна може да има озбиљне последице по Alouatta palliata примате – жуте мрље могу да помогну јагуарима и другим предаторима да лакше уоче мајмуне међу густим шумским дрвећем. Поред тога, изгледа да се овај тренд промене боје крзна шири: тим је такође приметио да немали број мајмуна сада има потпуно жуто крзно.