Јесте ли знали да физичка (не)активност одређује облик вашег срца?

Фото: Rhand McCoy/Unsplash

Текст: Ивана Николић

Група аутора са неколико међународних универзитета недавно је објавила студију под називом Selection of endurance capabilities and the trade-off between pressure and volume in the evolution of the human heart (Избор способности за издржљивост и компромис између притиска и запремине у еволуцији људског срца), која показује да су људска срца оптимизована за издржљивост. Колико су, пак, издржљива, зависи од тога да ли трчимо, радимо на пољу или преферирамо седење или лежање.

Како би дошли до ,,срца“ проблема, истраживачи су ултразвуком снимали срца више од 160 одраслих мушкараца из четири групе – тркачи на дуге стазе, одрасли људи који много времена проводе у седећем положају, професионални фудбалери и припадници Тарахумара, индијанских пољопривредника познатих по својим способностима трчања. Поређења ради, они су такође погледали срца 43 одрасла мужјака шимпанзе, који је један од наших најближих еволутивних рођака.

Када су истраживачи упоређивали најдебљу од четири срчане коморе – леву, која пумпа крв и има блик јагоде – уочили су јасне разлике. Тркачи на дуге стазе и фармери имали су веће, издужене коморе са танким зидовима – својства која помажу у пумпању великих количина крви на дуге стазе. Фудбалери, као и ови који воле да седе или леже, имали су краће и шире коморе са дебљим зидовима. Шимпанзе, чије су главне активности борбе или пењање, имали су најкраће и најдебље коморе.

Пошто активност високог интензитета узрокује пораст крвног притиска у артеријама за веома кратко време, таква мала запремина коморе, дебели зидови и заобљени облици, корисни су за спортисте, у овом случају фудбалере, и шимпанзе, кажу истраживачи, јер тако осигуравају да довољно крви и даље тече до мозга за одржавање свести. Чак и без тих еволутивних притисака, чини се да је начин живота оних који преферирају кревет (тзв. couch potato на енглеском језику) резултирао истом врстом задебљања.

Истраживачи верују да су тзв. адаптације за издржљивст највероватније помогле раним друштвима ловаца-сакупљача и фармера. Али оне би такође довеле до слабије адаптације за проблеме попут високог крвног притиска и кардиоваскуларних болести, који су у широко распрострањени у данашњим друштвима. Истраживачи сугеришу да су те ране адаптације за издржљивст данашњем становништву отежале борбу са хипертензивном болешћу срца. Ни couch potato не би требало да буду сломљеног срца због овог сазнања – наиме, промена облика срца је могућа са променом начина живота. Дакле, више трчања и пливања, и здраво срце је ту, иза ћошка.