О односу науке и уметности пише Драгана Илић, научна менторка домаћих уметника који реализују своје радове у оквиру Art & Science пројекта

др Драгана Илић*

Наука jе ту да уочи и обjасни природне феномене. Уметност пак природне феномене интерпретира и представља друштву. Логичко размишљање, механизам коjи користе научници, није неопходно уметности коjа користећи слике, звук, представу спонтано и убедљиво преноси научне концепте. Наука може да обjасни зашто jе одређена формула добра или зашто jе нека теориjа лоша.

Уметност може само да нас импресионира и задиви, лепотом боjа, звука или покрета, али ће нам тешко неку природну поjаву у потпуности обjаснити. Али, ако бисмо помислили да су ова два света непомирљиво раздвоjена, направили бисмо велику грешку. Уметност ниjе могућа без науке, као што свако научно откриће делом припада науци а делом jе дубоко укорењено у уметности. Увек ће постоjати границе до коjих наука може да обjасни уметност, као што ће увек постоjати граница до коjе се уметничка инспирациjа може приближити науци.

Одваjкада су уметност и наука повезане, прожимане сличним идеjама, инспиришући jедна другу. Свакако се ту издваjа астрономиjа, jедна од фундаменталних наука заjедно са филозофиjом и математиком, коjа несумњиво инспирише цео људски род па и уметност. Нема особе коjа пред ведрим ноћним небом препуним звезда остане равнодушна. Стога ниjе изненађуjуће да проjекат Art & Science, између осталог, нуди боравак на jедноj од наjбољих светских опсерваториjа у Чилеу, на којој звезде изгледају као да су се спустиле на Земљу.Идеjа самог проjекта jе да произведе уметност инспирисану науком, што се може реализовати путем моћних модерних технологиjа, али и сасвим jедноставним приступом, на пример прављењем музике помоћу љуљашке и силе земљине теже.

Уметност допире до свих, изазиваjући различита осећања и импресиjе, али и наука жели да допре до свих и пробуди жељу за знањем. Анри Поенкаре, француски математичар, давно је изјавио: „Научник не истражује природу зато што је корисна; он је првенствено проучава зато што му је извор задовољстава, зато што је природа предивна. Да природа није таква, труд да би се разумела био би безвредан, а живот не би био вредан труда де се проживи.“

*Ауторка је астрофизичарка са Катедре за астрономију Математичког факултета Универзитета у Београду.