Новооткривеној врсти диносауруса, лимусаурусу, у пубертету су испадали зуби, а затим би му се развијао – кљун

Илустрација: Нобу Тамура

Текст: Марија Ђурић

Далеки предак данашњих птица, диносаурус Limusaurus inextricabilis током адолесценције доживљавао је јединствену промену која није уочена код других диносауруса. Примерци ове врсте, откривене тек 2009. године, рађали су се са свим зубима, да би их током адолесценције губили и развијали кљун.

Занимљиво је и да је убрзо након што је лимусаурус први пут описан, пронађен већи број примерака различитог узраста – од беба до одраслих – у кинеској провинцији Синкјанг. Њихови остаци били су у ”замкама смрти”, заглибљени у блату.

Лимусаурус је био ситнији диносаурус, дугачак око 1,7 метара и тежак петнаестак килограма, са краћим предњим удовима и дугачким вратом и ногама. Снажне ноге омогућиле су му да брзо трчи азијским равницама. Имао је уску лобању и крупне очи. У вилици је у детињству имао укупно 42 зуба са којима је рођен и који су периодично одређеним редоследом испадали како је диносаурус растао. Зрели примерци већ су били потпуно без зуба.

Откриће јединствене метаморфозе у свету рептила одмах је заинтригирало научнике. У међувремену смо сазнали да је ова радикална промена текла паралелно са променом начина исхране младог лимусауруса који је на почетку живота био сваштојед и оштрим зубима кидао и месо, да би касније прешао искључиво на биљну исхрану.

Екстремне онтогенетске промене кроз које су прошли ови далеки рођаци птица – а у последњем истраживању објављеном у часопису Cell потврђено је чак 78 њих – иначе су реткост код диносауруса и научницима помажу да сазнају више детаља о еволуцији птица и посебно кљуна.

Истражујући 19 примерака Limusaurus inextricabilis из доба Јуре, који су према величини тела и изгледу разврстани у шест фаза раста и развоја, група научника међу којима је и палеолог Џејмс Кларк са америчког Универзитета ”Џорџ Вашингтон” потврдили су да је да губитак зуба код ове врсте врло постепен и комплексан процес.

”Иако лимусаурус није у блиској вези са птицама, подаци сугеришу да би порекло губитка зуба код птица могло да следи сличну путању, са транзиционим облицима који се јављају код лимусауруса”, наводи др Кларк у разговору за  ResearchGate News.

Научнике, каже, сада очекује нови изазов – да утврде да ли се код теропода, двоножних диносауруса који су у ближем сродству са птицама, у периоду развоја можда јавља сличан процес губитка зуба.