Открића

Ко су били „љубавници из Модене“?

Пар скелета који се држи за руке, познат под именом ,,Lovers of Modena“ или љубавници из Модене, припада особама истог пола, показује анализа научника из Болоње

Фото: Wikimedia Commons

Истраживачи са италијанског Универзитета у Болоњи утврдили су да су најпознатији италијански пар, „љубавници из Модене“, били мушкарци, и то највероватније браћа, рођаци или војници који су умрли заједно. Њихова студија под називом Enamel peptides reveal the sex of the Late Antique ‘Lovers of Modena’ (Пептиди глеђи открили пол касноантичких „љубавника из Модене“) недавно је објављена у журналу Scientific Reports.

Скелети који се држе за руке откривени су 2009. на гробљу у Модени, на северу Италије, а истраживачима је била потребна читава деценија да утврде њихов пол. Кости, иначе, датирају из периода између 4. и 6. века нове ере, те не чуди што су у изразито лошем стању, те бројни покушаји откривања пола коришћењем техника генетичке анализе нису уродили плодом. Истраживачи из Болоње, предвођени професором Федериком Луљијем, развили су нову технику користећи протеин из зубне глеђи, и тако установили да оба скелета припадају мушкарцима. Верује се да студија има дубоке импликације за разумевање погребних пракси с почетка нове ере, поручује италијански тим.

Ипак, откриће две индивидуе сахрањене са руком у руци није ништа ново. „Љубавници из Валдара“, или Lovers of Valdaro, још су један пример индивидуа сахрањених на тај начин. Пар је умро пре око 6000 година и сахрањен је у селу Валдаро близу италијанске Мантове. Било је и истих случајева у Грчкој, Турској, Румунији и Сибиру. Ипак, у свим градовима, осим у Модени, пар су чинили мушкарац и жена.

„Тренутно нема других примера овог типа“, објашњава Луљи.

„У прошлости су пронађене многе гробнице са паровима који се држе за руке, али у свим случајевима су то били мушкарац и жена. Шта би могла да буде веза између две особе сахрањене у Модени, остаје мистерија“, додаје Луљи.

Његов тим зато верује да су мушкарци били или у родбинским везама или војници који су погинули у борби. Неки скелети откривени на истом подручју показали су знаке повреде, што наводи истраживаче да верују да су сви они скончали у време насилних сукоба.

ОТКРИЋА

Свакога дана се у свету објави више хиљада нових открића. Која од њих су заиста битна? Која мењају научну парадигму? И како разумети шта се заправо дешава на научним фронтовима?

Истражите текстове из рубрике ОТКРИЋА.