“Мај месец математике” нам ове године, у обиљу програма, на пример, доноси и нека – сасвим нова решења

Текст: Слободан Бубњевић

На срећу, хемија није баук. С тим смо барем начисто док траје наша, четврта по реду, манифестација “Мај месец математике”.

Из неког необјашњивог разлога, новинарка Радио телевизије Србије уз опаску о хемији са једне од 12 локација у оквиру “Маја месеца математике”, и то оне у галерији РТС која је посвећена геометрији, одлучује да извести тако што ће ничим изазвано решити линеарну једначину са једном непознатом. Није познат разлог, можда је у присуству радова холандског уметника Ринуса Рулофса наједном осетила потребу да нешто израчуна или пак била инспирисана да надокнади пропуштено школско градиво.

Како год, она се усред Јутарњег програма уживо суочава са сурово тешким задатком да реши једначину 5+x=8. И то јој не полази за руком.

Није, наравно, нимало племенито ликовати над глупошћу. Смешно јесте.

Нашим пријатељима и колегама са Радио телевизије Србије, на пример, изразито је непријатно. Не само зато што неки од њих знају да реше и једначине са две непознате, већ због великог и њиховог труда да се и овог пролећа идеја математике представи публици на популаран начин, која се завршила једном срамотом за њихову кућу.

Популарност је без сумње достигнута. Али је стигла и опака опомена где смо и са чим имамо посла чак и кад говоримо о математици.

Сви се слажу у оцени да је, после таквог гафа, најтеже овој несрећној жени. Осрамотила се пред милионском публиком. И наставља да то чини у данима потом, захваљујући друштвеним мрежама. Није могла пред већим скупом показати како је незаслужено имала тројку из математике. Или хм, петицу? Нешто је имала, а да је на крају то било веће од један, иначе не би завршила као новинар на јавном радиодифузном сервису.

Замислите, рецимо, државу у којој потпуно неписмене особе раде као новинари. Полицајци. Пекари. Државни функционери. То би, кхм, било сасвим немогуће. На страну болећивост, пред тако застрашујућим незнањем не треба узмицати. Не треба га толерисати.

Да сам јој каквим уврнутим случајем уредник, колегиница са РТС-а никад више не би радила директна укључења. Чак и ако има све друге квалитете да обавља посао телевизијског новинара, морала би да докаже како зна да реши барем онолико рачуна колико га зна свршени основац.  Дотле, могла би да ради нешто друго на Јавном сервису, нешто мање одговорно.

Хм, а шта би уопште могао да ради неко ко не зна да реши линеарну једначину са једном непознатом?

Ту није нарочито примењив изговор да онај ко ради, односно извештава, тај и греши. Мада је ознаку x у математички рачун увео Рене Декарт тек 1637. године, људи знају да реше овакве једначине већ 4000 година. Кинези су на пример још 200 година пре нове ере умели да реше систем са две непознате. У XXI веку, логично, на сваком кораку решавамо далеко сложеније задатке. Ми и наше машине. Није стога нужно да их свако и разуме, али разумевање основних математичких апстракција, оних које схватају прваци, предуслов је да разумете било шта у савременом свету. Предуслов да бисте о свету уопште говорили.

Срећом, нисам јој уредник.

У сарадњи са Математичким институтом САНУ, ове године смо из Научног клуба извели “Мај месец математике” у град, на 12 локација. Нешто смо захваљујући томе и сами научили. Насмејали се, наравно. Али, отворило се и једно застрашујуће питање – колико заправо људи у Србији не зна да реши линеарну једначину са једном непознатом?

Мисија Центра за промоцију науке је да шири научну писменост ако ништа друго зато што је она нужна основа за развој иновативности и предузетништва, чији је мањак пресудан разлог недовољне развијености привреде и економије у Републици Србији. Без тога, нема будућности.

Научној писмености ипак претходи она простија. Елементарна. Без ње нема ни разговора о будућности. “Мај месец математике” нам је зато потребнији него икад.

У међувремену, решење једначине је x=3.

Ставови изнети у тексту су искључиве опсервације аутора и не представљају обавезно институционални став Центра за промоцију науке.

Истражите више о “Мају месецу математике

подели