На данашњи дан 2016. године преминула је астрономкиња Вера Рубин

Текст: В. Радоичић

Вера Рубин, астрономкиња која је преокренула свет модерне физике и астрономије посматрањима која су показала да су галаксије и звезде под утицајем гравитационе силе тамне материје, умрла је 25. децембра прошле године. Њен рад је допринео готово Коперниканској промени у  разумевању космоса.

Показало се да је оно што су астрономи видели и мислили да је универзум, у ствари само врх мистериозног леденог брега. Потврдила је оно што је физичар Филип Цвикл предвидео још тридесетих година прошлог века и што су данашњи космолози утврдили, да постоји пет до десет пута више тамне материје у свемиру у односу на ”обичну” материју која је основна грађа свих звезда, планета и на крају људи.

Поред тога, велики број астрономских опсервација показао је прави састав нашег универзума, који чини 5 одсто атома, 27 одсто тамне материје и чак 68 одсто тамне енергије која нам је још више непозната. ”Знамо јако мало о космосу”, рекла је Вера Рубин у једном интервјуу, ”Ја лично не верујем да је он свугде исти. То би било као да кажемо да је Земља равна.”