На данашњи дан, пре 106 година рођен је астрофизичар Субрамањан Чандрасекар

Фото: wikispaces.com

Текст: Ј. Николић

Рецензија: Д. Павловић

На данашњи дан 1910. године рођен је индијско-амерички астрофизичар Сумбрамањан Чандрасекар. Добио је 1983. године Нобелову награду за физику захваљујући теоријским студијама процеса који су важни за еволуцију и структуру звезда, али се успешно бавио многим асторфизичким и физичким темама.

Најпознатији је по одређивању Чандрасекарове границе која показује да маса стабилних белих патуљака не може да буде већа од 1,44 Сунчеве масе. У исто време ово је минимална маса потребна да се створе нестабилности које доводе до настанка неутронских звезда или црних рупа, а Чандрасекар ју је први пут израчунао 1930. године, у својој деветнаестој години.

Докторирао је на Кембриџу, а на Универзитету у Чикагу је радио од 1937. године до своје смрти, 1995. године. Један од његових студената био је Карл Сеган, који је рекао да је управо од Чандрасекара научио ”шта је то права математичка елеганција”.

Чандрасекар је у свом разноликом раду тежио систематизацији, па је у одређеном периоду био посвећен једној теми, о њој писао радове, објединио своја знања у једну књигу, а затим би прелазио на другу тему.