5. децембар 2017.

Сазвежђе Голуб

Сазвежђе Голуб је 54. по величини, а његова најсјајнија звезда је Факт

Текст: Н. Килибарда

Ноа са барке шаље голуба у извидницу након поплаве. Изгледа да је Велики потоп прошао и суво копно је поново на видику – голуб се враћа са маслиновом гранчицом у кљуну. Овај митско-библијски догађај, симбол нове наде и спасења овековечен је и астрономски у 16. веку. Петар Планције, холандски картограф и астроном је сазвежеђе Голуба (Columba) како га познајемо данас, формирао од звезда из Argo Navis констелације, дела Голуба којег грчки астроном Птоломеј још у 2. веку каталошки уврштава у 88 познатих сазвежђа.

Columba сазвежђе је 54. по величини, а његова најсјајнија звезда је Факт (Alpha Columbae), 270 светлосних година удаљена од наше планете. У својој звезданој поставци, Голуб има и такозвану ”одбеглу звезду”,  Mu Columbae, која припада реткој О класи звезда и може се уочити голим оком. Сматра се да је ”избачена” из сазвежђа Орион, тачније кластера Трапез.