Један од најпопуларнијих објеката међу астрономима аматерима је М27

Фото: Wikimedia

Текст: Ј. Николић

Рецензија: Д. Павловић

Прва планетарна маглина која се нашла у Месијеовом каталогу је М27 и у исто време је прва откривена планетарна маглина. Открио ју је Шарл Месије 1764. године, а данас је један од најпопуларнијих објеката међу астрономима аматерима. Њена привидна магнитуда је 7,5 а може се видети и помоћу двогледа.

Ова планетарна маглина се налази на око 1360 светлосних година од Земље, у сазвежђу Лисице и често се пореди са одгриском јабуке или пешчаним сатом. Једина планетарна маглина сјајнија од ње је Хеликс маглина у сазвежђу Водолије.

Планетарне маглине су остаци звезда које су биле сличне Сунцу, а М27 је до пре око 48.000 година била двојни звездани систем чија је једна компонента исцрпела све залихе хелијума из свог језгра, а друга компонента је  бели патуљак који још увек сагорева своје гориво.