На данашњи дан пре 58 година Луна 1 се приближила Месецу

Фото: Wikimedia

Текст: Ј. Николић

На данашњи дан 1959. године Месецу се приближила прва летелица у историји, касније названа Луна 1. Позната још као Мечта (на руском ”машта”) и као ”први космички брод”, ова међупланетарна станица прва је у серији совјетских станица лансираних према Месецу.

Лансирана је 2. јануара 1959. године, а на Месечеву површину се никада није спустила. Приближила се највише када је била око 5900 километара далеко од Земљиног сателита, што се догодило 4. јануара 1959. године. Након тога је ушла у хелиоцентричну орбиту, између орбита Земље и Марса, и тако постала ”вештачка планета”.

Луна 1 је станица сферног облика са антенама за детекцију радијације и магнетног поља. Неки од циљева мисије били су проучавање компоненти међупланетарне материје, метеорских честица, космичког зрачења, добијање података о Земљином магнетном пољу и утврђивање да ли и Месец има магнетно поље.