Комета Шумејкер-Леви откривена је 24. марта 1993. године

Текст: Т. Марковић

На данашњи дан, пре 24 године, откривена је комета Шумејкер-Леви 9. Њу су посматрали амерички астрономи Каролин и Евгениј Шумејкер и канадски астроном Давид Леви 24. марта 1993. године. Фотографисали су је Шмидт телескопом у Паломер опсерваторији у Калифорнији.

Комета је орбитирала око Јупитера неко време, а затим ју је овај гасни џин привукао и Шумејкер-Леви 9 је ударила у његову површину. То је био први пут да су посматрани судари два објекта Сунчевог система.

Због Јупитерове јаке гравитационе силе комета се прво распела на двадесетак делова пречника до два километра, затим су у периоду од 16. до 22. јуна 1994. године ти делови пали на Јупитерову јужну хемисферу брзином од око 60 километара на час.

Доказ јачине удара делова комете били су пар стотина километара дугачки трагови дима, врући балони гаса у атмосфери и црни ”ожиљци” на Јупитеровој површини који су се видели пар недеља након удара.