На данашњи дан пре 119 година рођен је “отац свемирске медицине” Хубертус Штругхолд

Фото: hansverkaik

Текст: С. Марчета Мандић

На данашњи дан 1898. године рођен је немачки физиолог и пионир у области свемирске медицине др Хубертус Штругхолд. Своју каријеру започео је средином тридесетих година 20. века у берлинском Институту за аеромедицинска истраживања. Након Другог светског рата доктор Штругхолд свој рад наставља у америчким ваздухопловним снагама и Наси.

Када су средином прошлог века свемирски летови са страница књига и стрипова научне фантастике прешли у истраживачке хангаре и на пробне писте, постало је јасно да је разумевање утицаја који свемир, велика убрзања и микрогравитација имају на човека кључно за успех оваквих подухвата. Током првих пробних летова за доктора Штругхолда је било најважније да процени у којој мери тако захтеван лет утиче на психичко и физичко стање пилота, а посебно на расуђивање и оријентацију.

Међу својим колегама остао је упамћен и по томе што је у жару потраге за одговорима на своја питања знао да узлети са пилотима и подвргне се утицајима великих убрзања. Сазнања до којих је др Штругхолд дошао омогућила су да пробни пилоти и астронаути добију бољу припрему за свемирске летове и адекватну заштиту током боравка  у Земљиној орбити.