На данашњи дан 1885. године рођен је амерички астроном Харлоу Шејпли, који је изнео теорију о ”појасу течне воде”

Текст: В. Гломазић

На данашњи дан 1885. године у Нешвилу рођен је астроном Харлоу Шејпли. Након турбулентног детињства, где је у једном тренутку чак напустио школу, решио је да упише оно што буде прво понуђено на алфабетној листи. Пошто, како је сам рекао, реч археологија није успевао да изговори, изабрао је астрономију.

Иако је био поборник идеје да је Млечни пут једина галаксија у свемиру и директно се супротстављао свом савременику Едвину Хаблу, који је тврдио супротно и био у праву, Шејплијев допринос науци је неупитан. Био је познат по мерењу удаљености звезда помоћу промене сјаја цефеида, а мерењем промене сјаја звезде RR Лира, проценио је и дијаметар Млечног пута на 300.000 светлосних година, што се касније испоставило да је три пута више од реалног пречника. Такође, Шејпли је одредио положај Сунца унутар галаксије.

Године 1953. изнео је теорију о ”појасу течне воде”, данас познатом као настањива зона која представља узан прстен око звезде у ком владају услови слични онима на Земљи. Више од три деценије своје каријере провео је на позицији директора опсерваторије на Харварду.