23. фебруар 2017.

Хајзенбергово писмо

На данашњи дан Хајзенберг је описао принцип неодређености

Фото: Profimedia.com, Sciencephoto RM

Текст: Б. Клобучар

Квантна механика, која описује понашање честица на малим скалама, неопходна је како бисмо разумели принципе по којима универзум функционише. Један од најзначајнјијих научника 20. века, Вернер Хајзенберг, у свом писму 23. фебруара 1927. године колеги Волфгангу Паулију описао је принцип неодређености, механизам који је значајан стуб квантне механике.

У писму на 14 страна Хајзенберг је направио мисаони експеримент где је описао замишљено посматрање позиције електрона микроскопом са гама зрацима. Сваки фотон високе енергије којим би осветлио електрон би му предао импулс, ”шутнуо га” на неодређен начин. Што би мерење било прецизније, то би се више мењао импулс електрона на непознат начин. Неодређеност, закључио је Хајзенберг, није ограничење мерења већ фундаментална особина квантне механике.