Фомалхаут је први звездани систем са кандидатом за екстрасоларну планету који је директно снимљен

Фото: Stellarium

Текст: Д. Вујић

Вечерас ће ниско изнад јужног хоризонта бити видљива звезда Фомалхаут у периоду од сумрака до након поноћи. Ова звезда припада сазвежђу Јужна Риба, а име јој потиче из арапског језика од речи Fum Alhut и значи ”Рибља уста”. Као што име наговештава, налази се у устима Јужне Рибе и беле је боје. Фомалхаут је такође и најсјајнија звезда поменутог сазвежђа.

Ова звезда има пречник 3,2 пута већи од пречника Сунца, а од њега је сјајнија 11 пута. Фомалхаут је од изузетног значаја за истраживање екстрасоларних планета јер представља први звездани систем са кандидатом за екстрасоларну планету који је директно снимљен, а слика је објављена у часопису Science 2008. године. Овај објекат, првенствено називан Фомахаулт б, носи назив Дагон и још није потврђен његов статус, односно којој врсти објеката припада.

Фомалхаут је окружен диском који садржи протопланетарни материјал и прашину и сниман је помоћу бројних великих телескопа (ALMA, Spitzer Space Telescope, Herchel Space Observatory, Hubble Space Telescope, MMT Observatory), због много занимљивих карактеристика које поседује.