25. мај 2017.

Феникс

На данашњи дан 2008. године летелица Феникс слетела је на Марс

Фото: NASA

Текст: Ј. Жугић

На данашњи дан 2008. године десило се прво успешно слетање на поларни регион Марса. На летелици Феникс и мисији слетања радили су НАСА, али и универзитети из САД, Канаде, Швајцарске, Данске, Немачке и Велике Британије, као и неколико института и компанија. То је био први пут да је мисију водио један универзитет – у Аризони.

Феникс је имао два задатка – пошто је слетео на део Марса на ком се одмах испод површинског слоја земље налази лед, требало је да истражи геолошку историју воде, како би научници дошли до закључка на који се начин на Марсу мења клима. Уз то, Феникс је процењивао биолошки потенцијал дела у ком се земља и лед спајају и тражио доказе о територији која би могла да буде настањива.

Летелица је слетела 25. маја 2008. године на равну површину са само ситним камењем. Прве фотографије околине биле су доступне већ наредног дана, а показивале су површину прекривену шљунком са малим урезаним коритима и одсуство великих стена и брда.