У Паризу је 30. маја 1972. године основана Европска свемирска агенција

Фото: Wikimedia

Текст: В. Гломазић

У Паризу је 30. маја 1972. године основана Европска свемирска агеницја (ESA). За четрдесетпет година постојања број њених чланица је порастао са десет, колико их је било приликом оснивања, на данашње двадесет и две. Канада, као једина ваневропска земља, има статус придруженог члана.

ESA обавља низ активности у областима пројектовања спејс-шатлова, лансирања летелица са и без људске посаде, посматрања Земље и врши бројна научна истраживања. У оквиру ESA тренутно се издвајају три велика програма. Copernicus је највећи светски програм осматрања Земље чији су главни циљеви управљање животном средином и ублажавање ефеката глобалног загревања. Програм Galileo је један од најпознатијих сателитских система за глобално позиционирање, док је Exomars посвећен истраживању живота на Марсу.

ESA сарађује са свим водећим светским агенцијама, па ће тако следеће године заједно са Насом лансирати James Webb телескоп, који се сматра савременим наследником Хабл телескопа.