Дупло звездано јато у сазвежђу Персеј чине расејана звездана јата NGC 869 и NGC 884

Фото: Wikimedia

Текст: Ј. Николић

Дупло звездано јато у сазвежђу Персеј, или Калдвел 14, чине расејана звездана јата NGC 869 и NGC 884. Ова два јата се налазе веома близу једно другом, на удаљености од свега неколико стотина светлосних година. Од Земље су удаљена око 7.500 светлосних година.

Оба јата су видљива голим оком а најчешће их астрономи аматери посматрају помоћу мањих телескопа. Дупло јато које чине познато је још из античких времена али га је први забележио грчки астроном Хипракус око 130. године пре нове ере не знајући праву природу објекта који је привукао његову пажњу. Тек први телескопи откривају да је реч о звезданом јату, а у 19. веку Вилијам Хершел препознаје да су то у ствари два одвојена јата.

Дупло јато се налази у близини радијанта Персеида, који максимум достижу око 12. августа, а његова привидна магнитуда је око 3,7. Богови су славног јунака Персеја поставили на небо тако да у једној руци држи главу Медузе а у дургој мач чију украсну дршку представља Дупло звездано јато које се налази у близини сазвежђа Касиопеје.