На данашњи дан 1882. године рођен је астрофизичар Артур Едингтон

Фото: Wikimedia

Текст: Ј. Жугић

Артур Едингтон је био енглески астрофизичар који је радио почетком 20. века и много је допринео популаризацији тешко схватљивих теорија и појава. По њему је названа Едингтонова граница, односно максимална сјајност објекта, попут звезде, коју она може да постигне када постоји баланс између радијације ка споља и гравитацијске силе ка унутра. Он је око 1920. предвидео откриће и механизме процеса нуклеарне фузије у звездама, у време када се о изворима енергија звезда није ништа знало.

Познат је и по томе што је проверио и једноставно објаснио теорију релативности. Та теорија је током Првог светског рата била веома непопуларна, а Едингтон је био један од ретких који је уопште могао да разуме теорију релативности и усудио се да је провери током помрачења Сунца у мају 1919. године.

Наиме, теорија подразумева да светлост мења свој правац када пролази поред огромних објеката као што су звезде, због њихових гравитационих поља. Зато би се чинило да звезде које се на небу налазе близу Сунца имају мало померен положај. То може да се види само током помрачења јер иначе те звезде не могу да се виде због Сунчеве светлости.