Centar za promociju nauke predstavlja novi, interaktivni prostor koji podstiče kreativnost, širenje znanja i inovacije.

 


This page in English

Centar za promociju nauke u Beogradu otvara prvi Makers Lab u Srbiji – KLIKER. Ulaz je besplatan.

Od ponedeljka, 24. novembra, u centru Beograda, na adresi Knez Mihailova 5, svi posetioci, bez obzira na uzrast, imaju priliku da se samostalno oprobaju u izgradnji gradova, u proizvodnji uvrnutih mašina i kreativnih izuma, upotrebi novih materijala, savremenih mehaničkih i električnih uređaja. 

Makers Lab posetiocima nudi alate, prostor i znanja pomoću kojih će ideje oživeti. Kliker Makers Lab je mesto gde se kreativnost i spretnost pretaču u jednostavne, ali zanimljive oblike.

U Klikeru postoji kutak za svakog. Najmlađi, kao i oni manje iskusni, ovde mogu da naprave svoje prve mehaničke ili elektronske sklopove, dok oni iskusniji mogu samostalno da ostvare svoje zamisli u Inovacionoj laboratoriji Centra za promociju nauke.

Svečano otvaranje

19:00, 24. novembar

Knez Mihailova 5

Govore:
Aleksandar Belić, državni sekretar Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja
Aleksandra Drecun, direktorka Centra za promociju nauke

Vreme i mesto

Adresa

Prizemlje zgrade Robne kuće “Beograd”, Knez Mihailova 5, Beograd

Radno vreme

Svakog dana, osim nedelje i ponedeljka, od 12 do 20 čas

Besplatan ulaz

Ulaz, boravak i korišćenje Mejkers laba KLIKER je besplatno za sve posetioce.

Mejkers ideja

Nazivaju se i otvorene, inovacione radionice, nekad i hackerspace ili hacklab. Postoje u okviru univerziteta, naučnih centara i velikih festivala nauke po čitavoj planeti, koji su prepoznali potrebu i potencijal ovakvih projekata kao prave inkubatore inovacija.

Istražite više kako izgledaju Mejkers prostori u svetu

Grad inovacija

Grad inovacija je prostor gde posetioci Klikera učestvuju u izgradnji grada. Svaki posetilac počinje od slobodne parcele i gradi svoj blok koristeći prirodne materijale – pravi zgradu od drveta ili kartona, priključi rasvetu na ručni pogon, dekoriše fasade. Izgradnjom objekta na svojoj parceli svako doprinosi pravljenju održivog grada za sve nas.

Kliker mašina

Kliker mašina je kreativna staza po kojoj putuje kliker, a napravljena je od poznatih materijala kao što su drvene letvice, creva, levkovi… Kliker se kreće nizbrdo, uzbrdo, kroz cevi, tunele, dimnjake, prelazi stepenice i razne prepreke da bi došao do kraja staze. Posetioci Makers Lab-a imaju cilj da naprave stazu što dužu, tako da kliker putuje do cilja što je sporije moguće.

3D štampač

3D štampači izrađuju čvrste objekte zasnovane na kompjuterskim modelima. Ovakav proces izrade naziva se aditivna proizvodnja i njegova osnovna karakteristika je da se objekti formiraju dodavanjem materijala. Nasuprot tome, kod tradicionalnih tehnologija objekti se proizvode oduzimanjem materijala (struganje, glodanje, sečenje) ili oblikovanjem materijala (presovanje, livenje, kovanje). Aditivna tehnologija ne zahteva upotrebu alata, što omogućava najbržu proizvodnju prototipova novih proizvoda. Sve počinje izradom virtuelnog objekta koji želimo da proizvedemo. Nakon toga softver seče model na veliki broj horizontalnih slojeva. Dobijeni model se učitava u 3D štampač, koji izrađuje objekat sloj po sloj.

3D mašina za sečenje stiropora i stirodura

3D mašina seče materijal pomoću usijane žice, kojom se upravlja preko step-motora. Ove motore kontrolišu računar i odgovarajuća elektronika. Pokretanjem motora po x i y osi moguće je napraviti željene oblike. Mašina za sečenje stiropora može da rotira model po vertikalnoj osi za sečenje i u trećoj dimenziji.

CNC mašina za sečenje drveta i lakih metala

Sečenje i graviranje CNC mašina obavlja pomoću vertikalne glodalice snage 150 W. Radnim osama se upravlja preko step-motora koje kontrolišu računar i odgovarajuća elektronika. Model koji se priprema u programu za vektorsko modeliranje prosleđuje se programima Ksat i Mach3, koji generišu izlaze za kontrolu step-motora i prosleđuju ih kontrolnoj elektronici.

Elektronika za svakoga

Ako rasklopite računar, mobilni telefon, robota-igračku ili toster, uvek ćete dobiti nešto slično – gomilu elektronskih delova – komponenti. U svetu elektronike glavni trik je naučiti kako te delove da sastavite u jednu celinu, mašinu koja će za nas nešto da radi. To se može učiniti na mnogo različitih načina, što čini posao elektroničara jako sličnim igranju. Sastavljajući otpornike, tranzistore i diode posetioci Klikera mogu da naprave svoja čuda elektronike.

Raketa

Gotovo da nema deteta koje bar nekad nije osetilo oduševljenje svemirom i putovanjem do udaljenih svetova. Danas su putovanja u naše svemirsko susedstvo realnost. Da li je teško napraviti raketu? Dizajn pravih svemirskih brodova, kosmičkih stanica i veštačkih satelita jeste kompleksan, ali uz pomoć dostupnih, kućnih materijala posetioci Klikera mogu dizajnirati raketu. Koristeći karton, foliju, plastične čaše i novine, testirajte svoje građevinske sposobnosti i napravite raketu ili raketnu rampu sličnu onima koje zaista šalju ljude u svemir.