(DOKUMENTI) Povodom polemike o teoriji evolucije, direktor CPN, Nemanja Đorđević, uputio je otvoreno pismo ministru prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Mladenu Šarčeviću
Reagujući na višednevnu medijsku debatu koju je, početkom maja 2017, izazvala „Peticija za reviziju izučavanja evolucije u našim školama i na fakultetima”, direktor Centra za promociju nauke, Nemanja Đorđević, uputio je otvoreno pismo ministru prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Mladenu Šarčeviću. Prethodno je ministar u izjavi za ”Danas” najavio da se Ministarstvo neće baviti peticijom. Otvoreno pismo je u skraćenom obliku objavljeno u dnevnom listu “Politika” u izdanju od 9. maja 2017, pod naslovom ”Na reviziju izučavanja evolucije se mora reagovati”. Nakon što je izazvalo reakcije u javnosti, na Elementarijumu prenosimo pismo u celosti (prim. ur.)
OTVORENO PISMO DIREKTORA CENTRA ZA PROMOCIJU NAUKE MINISTRU PROSVETE, NAUKE I TEHNOLOŠKOG RAZVOJA
Poštovani ministre Šarčeviću,
Apelujem na Vas kao ministra odgovornog za kreiranje obrazovnih politika da javno odgovorite na inicijativu koja je pokrenuta „Peticijom za reviziju izučavanja evolucije u našim školama i na fakultetima“, a koja bi mogla dramatično da utiče na obrazovni sistem Republike Srbije. Nesumnjivo Vam je poznato da je naznačena peticija podstakla javnu raspravu između naših uglednih naučnika i zagovornika kreacionizma, kao i da je 2004. godine slična stanovišta o potrebi da se iz udžbenika ukloni Darvinova teorija evolucije iznosila tadašnja ministarka prosvete.
Vaša najava da Ministarstvo neće reagovati u ovom slučaju nema političku poruku, ali dugoročno nanosi trajnu štetu sistemu obrazovanja koje je zasnovano na nauci. Ustanova kojom rukovodim afirmiše naučnu pismenost za sve građane Republike Srbije, što čini u skladu sa Zakonom i na dugoročnu dobrobit celokupne zajednice, one unutar i izvan obrazovnog sistema. U tom poslu smo suočeni sa raznovrsnim izazovima jer je u društvu sve prisutnija pojava da se naučno obrazovanje i kritičko mišljenje zanemaruju. Naše brojne aktivnosti se, međutim, dovode u pitanje onog trenutka kada nadležno ministarstvo nema stav o temeljnoj ideji sopstvenog nastavnog programa i samoj suštini sistema obrazovanja, koje, ponavljam, počiva na nauci.
Program promocije, nauke koji je 6. aprila 2017. godine Vlada Republike Srbije usvojila na inicijativu Centra za promociju nauke (ali i širokog kruga naučne i za nauku zainteresovane zajednice, kroz sprovedenu javnu raspravu), upravo skreće pažnju na manjak komunikacije između istraživača, građana i donosilaca odluka, kao i na potrebu da se naučne informacije učine dostupne svima, da se insistira na kvalitetnom izveštavanju o nauci, da se podjednako tretiraju sve naučne discipline i da se neprekidno podstiče i jača kritičko razmišljanje.
Podsećam da Vas na reagovanje obavezuju i brojni međunarodni dokumenti. Još 2007. godine Savet Evrope je doneo rezoluciju pod nazivom „Opasnosti od kreacionizma u obrazovanju“, koja je pokazala visok stepen zabrinutosti Evropske unije zbog jačanja pseudonaučnih pokreta koji se kriju pod okriljem kreacionizma. Evropska unija je obrazovnim vlastima skrenula pažnju da treba pružiti čvršći otpor kreacionističkim inicijativama. Pored toga, godinu dana ranije je 67 nacionalnih akademija nauka, među kojima i Srpska akademija nauka i umetnosti, potpisalo „Deklaraciju o predavanju evolucije“.
Zabrinutost za status i ulogu nauke u našem društvu nije neosnovana. Pseudonaučne tvrdnje se danas šire daleko jednostavnije i brže nego što je to ranije bio slučaj. One do građana dopiru neposredno, oslanjaju se na ljudske strahove i slabosti, pri čemu se pod okriljem raznovrsnih debata rezultati viševekovnih istraživanja i tekovina ljudskog znanja nekritički stavljaju u isti rang sa poluistinama ili posvedočenim neistinama. Ponekad se čak skrivaju iza, inače neotuđivog, prava građana na veroispovest. Često sa ciljem da donesu finansijsku ili neku drugu dobit pojedinim grupama, pseudonaučne tvrdnje nanose trajnu štetu modernom društvu koje stremi razvoju.
Na to je ukazao pre nekoliko nedelja i Marš za nauku, koji je održan u preko 600 gradova sveta, sa tri osnovna cilja: skretanje pažnje predstavnicima vlasti da javne politike treba da se donose na osnovu podataka i naučnih istraživanja, da postoji potreba za uključivanjem široke javnosti u promociju nauke i da je važno suprotstaviti se mešanju dnevne politike u nezavisan rad istraživača.
Nažalost, živimo u vremenu i društvu u kojima naučnici ne mogu sami da se suprotstave tolikom broju neprijatelja znanja i invazivnim taktikama pseudonauke. Ponovo se u javnosti i medijima otvaraju ne samo pitanja kreacionizma ili pogrešnog tumačenja evolucije (da je čovek nastao od majmuna) već i da li je Zemlja ravna ploča, ili da li je decembar 2012. godine poslednji dan pred smak sveta. Građani koji su najpodložniji pseudonaučnim trendovima odbijaju da vakcinišu decu, u apotekama se prodaju homeopatski lekovi, u medijima se prezentuju nadrilekari, a u školama se čak i nauka predaje dogmatski. Funkcija naučne zajednice i obrazovnog sistema jeste da građanima pruži elementarne koordinate i oslonac u razgraničavanju sfera nauke i pseudonauke.
Apelujem na Vas da reagujete kako biste u tekućoj javnoj diskusiji zaštitili prvenstveno zakone, potom nastavnike i naučnike u Republici Srbiji i, na kraju, samu ideju obrazovanja.
S poštovanjem,
Nemanja Đorđević
Direktor Centra za promociju nauke