Naučni klub Centra za promociju nauke, drugu godinu zaredom, bio je domaćin programa Letnje škole neuronauka. Međutim, za razliku od prošlogodišnjeg programa, koji je bio namenjen studentima, ove godine polaznici su bili učenici srednjih škola iz Srbije. Oni su imali priliku da prođu kroz obuku i nauče da koriste neuro:bit – moćni alat za izgradnju interfejsa mozak-mašina (BMI) ili interfejsa mozak-računar (BCI) – kako bi pomoću njega razvili svoje projekte. Program je održan u dva ciklusa, prve i druge nedelje jula.

Kao i prošle godine, Letnju školu neuronauka organizovao je poznati američki neuronaučnik i TED govornik dr Greg Gejdž, sa svojim saradnicima iz SAD i Srbije. Cilj ove radionice bio je da podstakne učenike na kreativnost i da ih ohrabri da se kroz praktične projekte oprobaju u povezivanju ljudske fiziologije sa savremenom tehnologijom.

„Učenici su koristili informacije koje dolaze iz mozga (bilo kroz naše mišiće, oči ili srce) i pretvarali ih pomoću tehnologije u kreativni uređaj ili projekat“, objašnjava dr Gejdž. Na primer, jedan od projekata je osmišljen kao muzički instrument na kojem se svira pomoću pokreta mišića na ruci i senzora za otkucaje srca. Jedna grupa učenika osmislila je kaubojski dvoboj, u kojem učestvuju dva igrača povezana na EMG i takmiče se ko će, na dati znak za pucanje na ekrančiću, biti brži revolveraš. Veoma zanimljiv bio je i projekat u kom se pomoću pokreta mišića ruke i EMG signala šalju poruke u Morzeovom kodu, koje se zatim na ekranu ispisuju slovima.

Kako bi realizovali svoje projekte, učenici su prošli i kratku obuku iz programiranja i elektrofiziologije. „Iako većina učenika nije imala nikakvo iskustvo sa programiranjem, oni su za samo nekoliko dana uspeli da nauče kako da pomoću računara izvedu neverovatne stvari. Kad su to demonstrirali, ljudi su bili potpuno zapanjeni“, istakao je dr Gejdž, naglasivši da su projekti srpskih srednjoškolaca bili „zaista neverovatni“ i da su ga iznenadili svojom kreativnošću.

„Jedna od ključnih stvari u nauci je kreativnost. Mislim da ljudi često zanemaruju tu činjenicu“, istakao je ovaj neuronaučnik. „Videti nešto što svi drugi vide, ali iz sasvim drugačijeg ugla – to je umetnost, to je kreativnost. Mi zapravo kombinujemo neuronauke i umetnost kako bismo realizovali ove projekte i podstakli ljude da počnu da razmišljaju kreativnije.“

Polaznici Letnje škole neuronauka imali su priliku da, 10. jula, u Američkom kutku, u Domu omladine, ljubiteljima nauke predstave svoje naučne projekte i objasne principe po kojima oni funkcionišu.

podeli