Festival je otvoren performansom „Tačka je ono što nema delova“, u produkciji Centra za promociju nauke i Stanice – Servisa za savremeni ples na sceni „Mata Milošević“. Ovaj performans imao je svoju premijeru u okviru manifestacije Maj mesec matematike 2020, a od tada je izveden još dva puta. Ovaj performans povezuje matematiku sa plesom i kroz četiri čina pleše priču o osnovnoj geometriji, brojevima, matematičkim funkcijama i teoriji grafova. Sa koreografom Markom Milićem i plesačima: Jovanom Stojić, Natalijom Stoiljković i Stefanom Filipovićem iz Stanice, kao i sa matematičarkom Natalijom Budinski i nizom spoljašnjih saradnika, Centar za promociju nauke sarađivao je na stvaranju ovog nesvakidašnjeg formata u naučnoj komunikaciji. Performans je publika Pozorišta čuda prihvatila sa oduševljenjem i brojnim aplauzima.

Nakon matematičko-plesnog performansa organizovana je i diskusija o kreiranju ovog performansa, ali i praksama povezivanja umetnosti i nauke uopšte. Panel je moderirala Jelena Joksimović, a u njemu su učestvovali ostali članovi autorskog tima: Danijela Vučićević, Marko Milić i Natalija Budinski, ali i Dobrivoje Lale Erić, kao kooridator art+science programa u Centru za promociju nauke. Na panelu je istaknuta važnost transdisciplinarnih saradnji, kao i potreba za upornim pronalaženjem novih formata i metodologija koje će povezivati umetnička i naučna istraživanja.

Panel „Devojčice u nauci“ bio je deo Pozorišta čuda poslednjeg dana, u petak, 5. novembra. Njega je takođe moderirala Jelena Joksimović, a razgovarala je sa učesnicama art+science + makers lab programa Žanom Jelovac, Anom Ristić, Milicom Đukić, Martom Ivkov i Stašom Zokić. Ovaj program bio je organizovan tokom septembra i oktobra 2021, a namenjen je đacima srednjih škola u Srbiji, gde su timovi mladih kreirali svoja umetničko-naučna dela na temu veštačke inteligencije i predstavili ih u okviru glavne izložbe art+science „Svetovi veštačke inteligencije“ u Muzeju nauke i tehnike. Ovde možete pogledati katalog sa radovima ovih sjajnih mladih ljudi. Na panelu su predstavljeni ovi radovi ali i problemi sa kojima se susrećemo kada se bavimo povezivanjem nauke i umetnosti, kritika isključive disciplinarnosti koja se najčešće sreće u školskim programima i otkriće da uz umetnost svi zadaci iz oblasti tehničkih nauka dobijaju na relevantnosti i životnosti. Devojčice su govorile i o svom iskustvu rada u STEM (nauka, tehnologija, inženjerstvo i matematika) oblastima, koje se i dalje često percipiraju kao discipline u kojima su dečaci bolji, a snaga i promišljenost naših sagovornica obećava budućnost u kojoj će takvo stanje promeniti. U drugom delu panela sa publikom, među kojom su bile i devojčice iz Matematike gimnazije u Beogradu, učesnice panela zajedno su pripovedale o povezivanju umetnosti i nauke. Kroz niz metafora kreirale su okvir scenarija za ilustrovanu video-animaciju koju će kreirati tim FDU-a sa timom Centra za promociju nauke.

Već nekoliko godina Centar za promociju nauke ostvaruje sjajnu saradnju sa Fakultetom dramskih umetnosti, te je Pozorište čuda bila izvanredna prilika da razmenimo naše ideje, rad i inspirišemo buduće akcije. Nadamo se da će se prilike za razmene i povezivanja nauke i umetnosti u okviru novih Pozorišta čuda samo množiti.

podeli