Povodom otvorenih pitanja o fizičkom kažnjavanju dece, Elementarijum predstavlja kratki vodič za roditelje jednog od vodećih razvojnih psihologa današnjice, Elizabet Geršof
Tekst: Dr Elizabet T. Geršof
Prevod: Ivana Smolović
&&&
Uoči CPN tribine „Zašto ne treba tući decu“ i velike diskusije u domaćoj javnosti o fizičkom kažnjavanju dece, otvorilo se mnogo pitanja, kako pravnih, pa i onih u vezi sa moralom i etikom, tako i pitanja koja se dotiču moderne psihologije i pedagogije. No, ma kako složena i aktuelna, sva ona se naposletku odnose na stvaran život miliona ljudi, na večno pitanje odnosa roditelja i deteta. Šta su preporuke nauke? Kako ne primenjivati silu, a odgojiti vaspitano dete? Imajući u vidu da život retko tako direktno postavlja pitanja nauci, a i kako bismo ponudili deo odgovora koji se mogu smatrati dovoljnom pouzdanim, izabrali smo članak Principles and Practices of Effective Discipline: Advice for Parents, koji je napisala doktorka Elizabet T. Geršof sa Univerziteta u Mičigenu, u SAD. Kao jedan od najpoznatijih razvojnih psihologa današnjice, Geršof je učestvovala u pripremi poznate metastudije iz 2002. godine koja je obuhvatila pregled dotadašnjih saznanja psihologije o fizičkom kažnjavanju dece. Tokom 15 godina izučavala je upravo roditeljstvo i odnose između roditelja i dece, a deo članka koji predstavljamo sadrži četiri principa vaspitanja, kao i konkretne primere prakse za roditelje.
S.B.
&&&
Disciplinovanje dece jedan je od najznačajnijih – i najtežih – poslova koje roditelj ima. Uprkos tome, malo je onih koje su podučavali kako da ispravno disciplinuju svoje dete. Većina nas je učila „na licu mesta“, u praksi, ili smo jednostavno ponavljali ono što su naši roditelji radili kada smo mi bili deca. To, nažalost, znači da koristimo poznate metode koje nisu toliko delotvorne.
U ovom pamfletu pročitaćete četiri principa pozitivnog i efikasnog disciplinovanja, koji su razvijeni tokom godina rada sa decom i njihovim porodicama. Ovde ćete pronaći i primere koji vam mogu pomoći da navedene principe primenite u praksi.
1. Usmerite decu, nemojte ih kažnjavati
Princip:
Cilj disciplinovanja dece jeste da ih naučimo prihvatljivom ponašanju. A deca će naučiti kako treba da se ponašaju jedino ako im kažete ili pokažete kako. Kazna deci ukazuje na to šta ne treba da rade; jedino usmeravanje i podučavanje može imati adekvatan efekat. Deca će se ponašati bolje ukoliko su motivisana nekim obećanjem ili nagradom, pre nego pretnjom da će biti kažnjena.
Praksa:
• Budite realni, jednostavno očekujte da će se dete ponašati kao dete.
• Na dečje nedolično ponašenje gledajte kao na loše rasuđivanje. Ono što odrasli često vide kao neadekvatno ponašanje, zapravo je dečji pokušaj da nauče nešto o svojoj okolini.
• Pokažite im primerom kako treba da se ponašaju i kako vi kontrolišete svoju ljutnju i frustraciju.
2. Usredsredite se na ono što je pozitivno
Princip:
Efikasno disciplinovanje se oslanja na pozitivan odnos, pun razumevanja i poštovanja između vas i vašeg deteta. Kada razvijete ovakav odnos sa detetom, ono će biti motivisano da se lepo ponaša.
Praksa:
• Potrudite se da svom detetu svakoga dana pružite što više „pozitivnih“ emocija – poput zagrljaja, ohrabrenja, pohvala – kao i da pokažete što manje „negativnih“ – poput vikanja, ovlašnog udaranja po guzi ili posramljivanja – koliko god je moguće*.
• Kada se vaše dete ponaša lepo, pohvalite ga, jer ćete ga tako najbolje motivisati.
*ISPRAVKA PREVODA, 17.12.
Na ovom mestu je izmenjen prvobitni prevod, kako bi manje doslovno, ali preciznije preneo smisao rečenice: Each day, be sure to give your child as many “positives” – such as hugs, encouragement, praise, or guidance – and to engage in as few “negatives” – such as yelling, spanking, or shaming – as you can (prim. ur.)
3. Budite spremni
Princip:
Kako biste efikasno disciplinovali svoje dete, ključno je da mu prethodno ukažete na to šta je lepo ponašanje i koja su vaša očekivanja. Drugim rečima, posao roditelja kada je reč o disciplinovanju deteta ne sastoji se samo od vaše reakcije na njihovo nedolično ponašanje. Deci morate vrlo jasno staviti do znanja kako očekujete da se ponašaju u određenim situacijama. Ovakvi razgovori mogu da preduprede dečje loše ponašanje.
Praksa:
• Ustanovite nekoliko važnih, ali razumnih ograničenja i smernica za decu, i objasnite im kako treba da se ponašaju. Imajte na umu da ćete objašnjenja morati da ponovite nekoliko puta tokom vremena kako biste bili sigurni da ih vaše dete razume i prihvata.
• Stvorite okruženje u kom se dete oseća sigurno. Uklonite sve što ga čini nesigurnim. Bebe i mala deca uvek moraju biti pod nadzorom odraslih.
4. Budite dosledni
Princip:
Deca će napredovati ukoliko budete dosledni. Kako stvari mogu da predvide i sigurni su u to kako se odvijaju, deca će se ponašati na onaj način koji je u prošlosti već „radio“. Kada je život nepredvidiv i nesiguran, deca ne znaju šta da očekuju i ne mogu da se oslone na svoje prethodno iskustvo, pa ne znaju ni kako da se ponašaju. Ako deci obezbedite poznato okruženje, ona će primeniti ono što su naučila o tome šta je prikladno, a šta neprikladno ponašanje u datoj situaciji i datom kontekstu.
Praksa:
• Uvek budite dosledni i sprovedite nagradu ili kaznu koju ste prethodno ustanovili.
• Ako je dete svojim lepim ponašanjem zaslužilo nagradu, nemojte im je uskratiti jer su se potom ponašala loše.
• Ustanovite rutinu za svoje dete. Kada god je to moguće, potrebno je da znaju kada jedu, kada uče i kada je vreme za spavanje.
Izvor: Gershoff, E. T. (2008). Principles and Practices of Effective Discipline: Advice for Parents. Columbus, OH: Center for Effective Discipline.