(AKTUELNO) Međunarodni tim naučnika otkrio stotine novih galaksija skrivenih iza Mlečnog puta

Tekst: B. Klobučar

Tim naučnika iz Australije, Južne Afrike, Holandije i SAD po prvi put je proučio stotine galaksija koje se nalaze iza Mlečnog puta. Ovaj do sada mahom nepoznati deo svemira malo je istražen jer nije potpuno vidljiv od svega onog što čini našu galaksiju. Koristeći teleskop Parkes organizacije CSIRO iz Australije, naučnici su ispitivali 883 galaksije koje se nalaze na samo 250 milina svetlosnih godina od Zemlje, od kojih trećina do sada nije viđena.

Novoispitani  region mogao bi da objasni misterioznu gravitacionu anomaliju poznatu kao Veliki atraktor, koja kao da vuče Mlečni put, zajedno sa brojnim drugim galaksijama u okolini. Osamdesetih godina prošlog veka naučnici su pokušavali da izmere na koji način se pomera naša galaksija. Merenja pomoću doplerovog efekta pokazala su da se Mlečni put, kao i čitava Lokalna Grupa kreću ka jednoj tački, međutim proračuni se nisu poklapali sa onim što je moglo da se vidi.

Nedostajao je jedan deo koji bi objasnio ovo kretanje – gravitaciona anomalija, koja privlači Mlečni put masom od milion milijardi sunaca. Profesor Lister Staveli-Smit sa Univerziteta Zapadna Australija naglašava”Mi zapravo ne razumemo šta je zaista uzrok ubrzavanja Mlečnog puta i odakle potiče. Znamo da se u ovom regionu nalazi nekoliko veoma velikih grupa galaksija koje zovemo klasteri i superklasteri.”

Poslednje istraživanje potvrdilo je postojanje nekoliko novootkrivenih struktura koje bi mogle da objasne takvo kretanje, među kojima su tri grupacije galaksija, kao i dva klastera. Prosečna galaksija sadrži oko 100 milijardi zvezda, tako da je pronalaženje stotina novih galaksija na samo 250 miliona svetlosnih godina od Zemlje zapravo ogromna količina mase koju prvi put vidimo.

Ovo rastojanje nije veliko na astronomskoj skali, posebno kada govorimo o galaksijama. Naša najbliža galaksija Andromeda nalazi se na oko 2.5 miliona svetlosnih godina, a sa Zemlje je vidljiva golim okom.

Ovo otkriće naučnici uveliko duguju sofisticiranom teleskopu Parkes u Australiji. Ovaj radio teleskop sa multibeam prijemnikom pruža pogled iza galaksije, uprkos gasnim oblacima i ostalom šumu Mlečnog puta. Parkes je omogućio 12 puta brže mapiranje neba neko do sada, kako kažu naučnici sa projekta. Svoje rezultate naučnici su objavili u prestižnom naučnom časopisu Astronomical Journal.