Kineski naučnici i astronauti po prvi put su uspeli da uzgoje biljke na Mesecu, pa ipak, klice nisu uspele da prežive prvu noć, hladnu -170 stepeni Celzijusa

Foto: Wikimedia

Tekst: Anđela Mrđa

Proklijala su semena pamuka koje je na Mesec odnela kineska misija „Čangde 4”.

Na konstrukciji kantice sa klicama, teške svega 3 kilograma i visoke 18 centimetara, angažovani su istraživači sa čak 28 kineskih univerziteta. Na ovako malom prostoru biljkama je obezbeđeno sve što im je potrebno za rast – voda, vazduh i hranljive materije, a jedan od najtežih zadataka bio je da se biljkama obezbedi optimalna temperatura s obzirom da razlika na Mesecu ume da varira između minus 173 i plus 100 stepeni Celzijusa.

Smatra se da će ovaj uspeh olakšati sprovođenje i drugih dugoročnih misija i istraživanja svemira, kao što je putovanje na Mars, na primer, koje bi trajalo oko dve i po godine.

Poznato je da su na Međunarodnoj svemirskoj stanici i ranije uzgajane biljke, ali ne i na Mesecu. „Ovo je prvi put da je biološka materija izrasla na površini Meseca“ izjavio je za Gardijan jedan od autora istraživanja.

Pored pamuka, u kineskoj letelici nalazili su se još i semena krompira, arabidopsisa, kao i kvasac i larve voćnih mušica. Kako za Saut Čajna moning post navodi glavni projektant eksperimenta, profesor Si Gengsin „pamuk bi mogao da se koristi za odeću, krompir kao izvor hrane, a uljana repica bi poslužila za ulje“.

Tokom putovanja do Meseca, seme je, kako saopštava Kineska novinska agencija Sinhua, bilo „uspavano“ posebnom biološkom tehnologijom, sve do sletanja, kada je kontrolni centar sa Zemlje poslao informaciju sondi da ga zalije.

„Čangde 4“ predstavlja prvu misiju koja je sletela na tamnu stranu Meseca, koja ne gleda na Zemlju. Sletanje kineske letelice, 3. januara, smatra se velikim korakom u težnjama Kine da postane svemirska supersila.

Pa ipak, klice nisu uspele da prežive prvu noć koja je na Mesecu bila propraćena temperaturom od -170 stepeni Celzijusa, te su tako ubrzo postale i prve uvele biljke na Mesecu. Profesor Si Gengsin, vođa eksperimenta, izjavio je za Gardijan da je kratak životni vek bio očekivan. ”Nemoguće je u kanisteru preživeti noć na Mesecu”, dodaje Si Gengsin. Kako navode iz Kineske nacionalne svemirske administracije, biljke i seme postepeno će se razgrađivati u kantici i ni na koji način neće zagaditi okolinu na Mesecu.