Raketa Falcon 9 kompanije SpaceX eksplodirala je u nedelju 17. januara pri sletanju na brod blizu kalifornijske obale

Tekst: N. Zdravković

Nakon jednodnevnog puta u Zemljinu orbitu, raketa Falcon9 kompanije SpaceX eksplodirala je u nedelju 17. januara. Eksplozija se dogodila nakon što je jedna od četiri noge koje služe za sletanje popustila, zbog čega se raketa preturila.

Prema rečima kompanije, krivac je voda: magla koja je bila prisutna prilikom poletanja kondenzovala se, a zatim zaledila na mehanizmu koji pričršćuje noge rakete prilikom sletanja. Ovo predstavlja treći neuspešan pokušaj ove kompanije da prizemlji raketu na brod na otvorenom moru.

Međutim, let u nedelju nije bio samo eksperiment isplativosti tehnologija koje razvija SpaceX. Falcon9 je tokom svog leta ostavio u orbiti Jason-3, klimatski satelit koji će služiti za praćenje okeana.

Kompanija, čiji je CEO Ilon Mask, pokušava da dizajnira jeftinu raketu koja može biti iskorišćena više puta. Cena proizvodnje jedne rakete u kompaniji SpaceX iznosi oko 60 miliona dolara, po njihovim procenama. Ako su rakete jednokratne, ova cifra se dodaje na cenu svakog poletanja. Ako bi rakete bile korišćene više puta, SpaceX tvrdi da bi cena jednog poletanja bila bliža ceni korišćenog goriva – oko dvesta hiljada dolara.

Brodovi kao kosmodromi su bitna karika u ovom planu. Oni mogu biti tamo gde je raketi potrebno da sleti – u suprotnom, velika količina raketnog goriva se troši da bi se raketa navela na pravo mesto sletanja. Brodovi su isplativiji što je raketa veća i teret koji ona nosi teži, jer ti parametri utiču na količinu potrošenog goriva.

SpaceX je jedna od samo par privatnih kompanija koje se bave svemirskim tehnologijama. Prema sopstvenim rečima, cilj kompanije je da uvede revoluciju u istraživanje svemira, i omogući ljudski život na drugim planetama.

I pored neuspešnog sletanja, kompanija ostaje optimistična povodom budućih letova. U kalendaru joj je zakazano više od 60 poletanja, od kojih će neki uključivati i sletanja na brodove.