Прошло је тачно 50 година како је премијерно приказан филм Стенлија Кјубрика „2001: Одисеја у свемиру“

 

 

Текст: Љиљана Илић

У понедељак, 2. априла, навршава се тачно педесет година како је премијерно приказан филм „2001: Одисеја у свемиру“ Стенлија Кјубрика. Овај свемирски еп настао по роману Артура Кларка проглашен је пре неколико година за најбољи СФ филм свих времена у избору редитеља, глумаца, добитника Нобелове награде, писаца, научника и многих других заљубљеника у научну фантастику.

Чувени режисер добио је 1964. године идеју да сними овај филм који је обележио светску кинематографију и, без икакве дилеме, утицао на милионе филмофила широм света. Кјубрик, заљубљеник у научну фантастику, и сам је скупљао разне податке о ванземаљцима, чудним појавама у свемиру и летећим тањирима. Упознавши Артура Кларка предложио му је да заједно напишу сценарио за филм. Кларку се допала ова идеја, па је одлучио да напише најпре књигу са том тематиком, која је касније прерасла у филмски сценарио.

Ретки су становници наше планете, чак и међу онима који нису страствени гледаоци филмова, који у свом сећању не чувају похрањену сцену са племеном човеколиких мајмуна или плутање свемиром с погледом на Земљу, а могло би се рећи да се музика из овог филма (Штраус, Лигети) неминовно повезује с Одисејом као део колективног сећања читавог човечанства. Ово је и први филм у коме је музика коришћена као самосталан наративни елемент.

Овај свемирски еп проучаван је и анализиран безброј пута током пет деценија, а његов алегоријски и метафорични потенцијал остаје и даље отворен за интерпретације: он је прича о рођењу, расту, развоју, старењу, смрти, еволуцији, трагању за вером и смислом, о почетку, крају и вечном, о природи, вештачкој интелигенцији, људским границама и стапању с бескрајем универзума.

Познато је да је Џорџ Лукас, редитељ „Ратова звезда“, изјавио да је Кјубрик далеко превазишао његов филм направивиши „ултимативни научно-фантастични филм, који ће бити тешко надмашити“, а „Одисеја у свемиру“ свакако је битна тачка у разумевању и доживљају филма као уметничког дела универзалног језика.

подели