Par skeleta koji se drži za ruke, poznat pod imenom ,,Lovers of Modena“ ili ljubavnici iz Modene, pripada osobama istog pola, pokazuje analiza naučnika iz Bolonje

Foto: Wikimedia Commons

Tekst: Ivana Nikolić

Istraživači sa italijanskog Univerziteta u Bolonji utvrdili su da su najpoznatiji italijanski par, „ljubavnici iz Modene“, bili muškarci, i to najverovatnije braća, rođaci ili vojnici koji su umrli zajedno. Njihova studija pod nazivom Enamel peptides reveal the sex of the Late Antique ‘Lovers of Modena’ (Peptidi gleđi otkrili pol kasnoantičkih „ljubavnika iz Modene“) nedavno je objavljena u žurnalu Scientific Reports.

Skeleti koji se drže za ruke otkriveni su 2009. na groblju u Modeni, na severu Italije, a istraživačima je bila potrebna čitava decenija da utvrde njihov pol. Kosti, inače, datiraju iz perioda između 4. i 6. veka nove ere, te ne čudi što su u izrazito lošem stanju, te brojni pokušaji otkrivanja pola korišćenjem tehnika genetičke analize nisu urodili plodom. Istraživači iz Bolonje, predvođeni profesorom Federikom Luljijem, razvili su novu tehniku koristeći protein iz zubne gleđi, i tako ustanovili da oba skeleta pripadaju muškarcima. Veruje se da studija ima duboke implikacije za razumevanje pogrebnih praksi s početka nove ere, poručuje italijanski tim.

Ipak, otkriće dve individue sahranjene sa rukom u ruci nije ništa novo. „Ljubavnici iz Valdara“, ili Lovers of Valdaro, još su jedan primer individua sahranjenih na taj način. Par je umro pre oko 6000 godina i sahranjen je u selu Valdaro blizu italijanske Mantove. Bilo je i istih slučajeva u Grčkoj, Turskoj, Rumuniji i Sibiru. Ipak, u svim gradovima, osim u Modeni, par su činili muškarac i žena.

„Trenutno nema drugih primera ovog tipa“, objašnjava Lulji.

„U prošlosti su pronađene mnoge grobnice sa parovima koji se drže za ruke, ali u svim slučajevima su to bili muškarac i žena. Šta bi mogla da bude veza između dve osobe sahranjene u Modeni, ostaje misterija“, dodaje Lulji.

Njegov tim zato veruje da su muškarci bili ili u rodbinskim vezama ili vojnici koji su poginuli u borbi. Neki skeleti otkriveni na istom području pokazali su znake povrede, što navodi istraživače da veruju da su svi oni skončali u vreme nasilnih sukoba.