Крајем новембра објављени су резултати истраживања генома митског снежног човека који би могли довести до закључка да је Јети заправо био медвед

Фото: Pixabay

Текст: Анђела Мрђа

Истраживање чији су резултати у новембру ове године објављени у престижном часопису Proceedings of the Royal Society B, коначно разрешавају вековима стару мистерију о двоножном створењу из подножја Хималаја – јетију, и откривају да његови посмртни остаци припадају не тако мистериозној животињи – медведу.

Легенда о становнику неприступачних тибетанских пећина, „Страшном снежном човеку прекривеном длаком“ са рукама до колена, стара је више векова. Западни свет чуо је за њу још у 13. веку захваљујући приповестима енглеског филозофа Роџера Бекона о дивљим људима Далеког истока. Од тада се испрело безброј прича о томе како су урођеници и ловци у снегу проналазили трагове дивовских длакавих људи. Чак су и чланови једне британске експедиције који су се 1921. године пробијали кроз хималајска беспућа на путу до Монт Евереста, известили да су на висинама изнад 7000 метара видели високе, тамне сенке створења која неодољиво подсећају на јетије.

Нешто касније британски алпиниста Ерик Шиптон посведочио је како је на висини од 6000 метара наишао на јасне снежне отиске дужине 33 центиметра на основу чега је закључио да је то створење било високо 2,40 метара. И још много сличних сведочења пристизало је са разних страна, па ипак, упркос вишедеценијским покушајима научника да разреше мистерију, ниједно истраживања „јетијевих“ узорака није потврдило његово постојање.

На том путу пак, отворена су врата неким новим мистериoзним појавама. Највећа од њих датира из 2013. године када је извршено испитивање два узорка „јетијевих“ браон длака за које се испоставило да носе ДНК материјал у потпуности сличан оном пронађеном у вилици поларног медведа, старог 40.000 година. Једна од две длаке коришћене за испитивање узета је са животиње убијене пре око 40 година у регији Ладакх у Индији, за коју је ловац који ју је убио рекао да се понашала нетипично за једног браон медведа. Други примерак узет је пре десет година са медведа из Бутана.

Најновије истраживање изгледа да је разрешило вековима стару мистерију о двоножном створењу из подножја Хималаја. Филогенетска анализа митохондријалног генома „јетијевих“ посмртних остатака – косе, измета, зуба, костију и ткива, упоређена је са митохондријалним геномoм различитих врста медведа. Након анализе научници су дошли до закључка да „јетијеви“ остаци заправо одговарају тибетанском, хималајском и континенталном евроазијском браон медведу као и азијском црном медведу. Анализа је открила и да узорак зуба одговара једној врсти пса док су сви остали узорци идентификовани као медвеђи.

Ово истраживање нарочито је значајно јер пружа дубљи увид у генетску повезаност различитих медведа са Тибета, што може помоћи при заштити ових ретких подврста највише светске висоравни. Филогенетска анализа, заснована на ограниченим узорцима генетског материјала тибетанског и хималајског медведа, показује и да се хималајски браон медвед међу првима, још пре 660.000 година, издвојио као посебна подгрупа из шире групе браон медведа. Сада се претпоставља да је хималајски браон медвед, који се генетски, али и физички разликује од тибетанског, можда још старији. Данас се хималајски браон медвед налази на црвеној листи Међународне уније за заштиту природе, а и азијски црни медвед се сматра угроженом врстом.

Мада се резултати споменутог истраживања и даље воде као прелиминарни јер је потребно извршити додатно истраживање како би се утврдило о којој je врсти тачно реч, научници претпостављају да је у питању нова, досад неоткривена врста медведа или некакав хибрид поларног и браон медведа који данас настањује неке области на Арктику, уз опаску да резултати ДНК упућују на то да је реч пре о древној врсти него о модерном поларном хибриду.