На данашњи дан откривен је Нептунов сателит Тритон

Фото: Wikipeida

Текст: С. Шимрак

Рецензија: Д. Павловић

Десетог октобра 1846. године, свега седамнаест дана након открића Нептуна, астрономи су опазили и његов највећи природни сателит, Тритон. Заслуге за ово откриће припадају астроному Вилијаму Ласелу.

Тритон је једини велики природни сателит у Сунчевом систему који има ретроградну орбиту, то јест креће се око своје планете у смеру супротном од смера њене ротације. То доводи до претпоставке да није настао у орбити око Нептуна, већ да је туда само пролазио и да је захваћен његовом гравитацијом.

Површина Тритона је ледена, а језгро стеновито-гвожђевито. Ово није необична структура, али Тритон је један од ретких сателита који су геолошки активни, што за последицу има стварање криовулкана који на површину избацују воду и амонијак. Битан део Тритонових геолошких активности су и гејзири.

Данас знамо чак за четрнаест Нептунових сателита, међутим све до средине двадесетог века Тритон је био једини познат. Детаљније проучавање овог тела догодило се 1989. године захваљујући мисији Војаџер 2.