Možda će predlog o istraživanju svemira iz radne sobe zvučati čudno, ali u umreženom svetu to više nije nemoguće. Saznajte kako

Tekst: T. Kovač

Sigurno ste nekad poželeli da upoznate tajne svemira, brojnih galaksija, zvezda i planeta. Mažda ste maštali da postanete deo tima za istraživanje svemira i zašto da ne, otkrijete neko novo nebesko telo. To sada može postati i stvarnost, a da pritom ne morate biti astronaut ili istraživač iz NASA. Posetite Spacehack.org i upoznajte svemir.

Spacehack.org je portal koji omogućava svima da učestvuju u istraživanju svemira. Pokrenut je u novembru 2008. godine, delom pod uticajem NASA akta o participativnom istraživanju, čiji je cilj da „olakša učešće javnosti, privatnog sektora, nevladinih organizacija i međunarodnih partnera“.

Portal se sastoji od nekoliko kategorija – edukacije, analize podataka, takmičenja i dela posvećenog direktnom učešću u istraživanju, a na jednom mestu okuplja veliki broj projekata i organizacija koje se bave istraživanjem svemira.

Izdvojićemo nekoliko zanimljivih sadržaja.

Klasifikovanje galaksija

Galaxy Zoo, na primer, poziva najširu javnost da učestvuje u klasifikovanju fotografija stotine hiljada galaksija koje je zabeležio svemirski teleskop Habl (NASA’s Hubble Space Telescope) kako bi se shvatili različiti tipovi galaksija i način na koje se one formiraju. Zadatak je jednostavan. Sve što treba da se uradi je da se prepozna da li je u pitanju spiralna ili eliptična galaksija. Uz pomoć uputstva sa sajta učesnici prvo prolaze kroz obuku, a zatim postaju deo istraživanja. Možda ćete se upitati zašto su projektu potrebni ljudi za ovakvu vrstu klasifikacije umesto kompjutera. Odgovor je jednostavan – ljudski mozak je mnogo bolji u prepoznavanju oblika od kompjutera. Galaksije su komplikovani objekti koji se mogu dosta razlikovati po izgledu, a ipak na neki način biti i vrlo slični.

Inače, u dosadašnjim analizama projekta Galaxy Zoo učestvovalo je preko 250.000 ljudi pohranjujući obilje dragocenih podataka nepohodnih za nova otkrića.

Istražite više: http://galaxyzoo.org

Kompjuteri-volonteri

Milky Way je distribuirani računarski projekat koji koristi resurse mnoštva kompjutera za kreiranje visoko preciznog 3D modela Mlečnog puta. Vaš kompjuter će se, kada ga ne koristite, fokusirati na mapiranje malih sekcija naše galaksije. Milky Way koristi podatke prikupljene tokom projekta Sloan Digital Sky Survey (SDSS), koji se analiziraju pomoću softvera BOINC (Berkley Open Infrastructure for Network Computing). Pokretanjem ovog programa vaš kompjuter postaje deo istraživanja.

Cilj projekta je da se napravi najnoviji 3D model naše galaksije koji najviše odgovara stvarnosti. Trenutno se Mlečni put posmatra unutar sazvežđa Strelac i aktuelna pretpostavka je da su na izgled naše galaksije uticali sudari patuljastih galaksija tokom njene evolucije.

Od januara 2010. Milky Way ima 44.900 korisnika i 1590 timova iz 170 zemalja sa prosečnom računarskom snagom od 1382 teraflopsa. Ovo ga uvrštava među 500 najboljih na listi superkompjutera.

Istražite više: http://milkyway.cs.rpi.edu

Osluškivanje svemira

Posebnu pažnju Spacehack.org posvećuje edukaciji. Jedan od obrazovnih projekata je Radio Jove, koji omogućava studentima, profesorima i najširoj javnosti da sazna više o radioastronomiji i da pravljenjem sopstvenog radio-teleskopa oslušnu zvuke sa Jupitera, Sunca ili drugog dela naše galaksije. Ovaj projekat je započet 1998. i od tada je preko 1100 timova studenata i zainteresovanih pojedinaca učilo o radioastronomiji i kreiranju i upotrebi radio-teleskopa.

Istražite više: http://radiojove.gsfc.nasa.gov

Spacehack.org je portal koji omogućava svima da učestvuju u istraživanju svemira. Pokrenula ga je 2008. godine Arijel Valdman, globalni promoter manifestacije Science Hack Day, koja okuplja naučnike, tehnologe, dizajnere i ljude sa dobrim idejama da tokom jednog vikenda prouče šta se sve novo može stvoriti. Ona je takođe i dizajner, partner u istraživanju na Institute For The Future, savetnik u radio-emisiji Big Picture Science Instituta SETI.

Ranije je radila y NASA komunikacijskom sektoru. Svrstana je među prvih 50 najuticanijih ljudi u Silicijumskoj dolini.

Istražite više: www.spacehack.org