Након двогодишње паузе, у ЦЕРН-у спремна за рад највећа машина на свету, LHC, која ће сада моћи да достигне и пројектоване максималне сударне енергије

Текст: Борис Клобучар

Након ремонта који је трајао две године, снопови протона поново се убрзавају на највећем акцелератору коији је човек направио – Великом сударачу хадрона (LHC, Large Hadron Colider). Помоћу LHC-а, физичари су током 2012. доказали постојање Хигсовог бозона. Након тога, од 2013. наступила је пауза у раду акцелератора.

У недељно јутро, 5. априла, тимови научника и инжињера у Европском центру за нуклеарна истраживања (ЦЕРН) коначно су пропустили паралелне снопове протона кроз сваки од сегмената 27 километара дугачког тунела акцелератора.

Сви системи за сада раде исправно. Честице кроз LHC путују тек нешто спорије од брзине светлости, а први судари које ће детектори бележити планирани су у следећих месец дана.

Старт, међутим, долази са малим закашњењем. Кратак спој на једном од суперпроводних електромагнета који су инжењери у ЦЕРН-у приметили 21. марта, одложио је поновно покретање експеримената. Овај проблем отклоњен је 31. марта и сви системи су сада спремни.

Побољшања која су урађена на сударачу требало би да научницима омогуће још дубљи поглед у Стандардни модел, експериментима потврђену теорију која описује физику елементарних честица. Након рестарта, снопови ће коначно достићи пројектоване максималне сударне енергије од 13 ТeV.

Судари снопова протона на детекторима пре 2013. нису достизали тако високе енергије, али је то било доољно да се улови Хигсов бозон. Сада се, на још вишим енергијама, очекују и нова сазнања.

Током више од две године, колико је трајао ремонт LHC-а, много тога је урађено како би се унапредили системи на експерименту. Сваки од десет хиљада спојева између диполних магнета је засебно проверен и припремљен за рад. Осамнаест магнета је морало бити потпуно промењено, док су остали ремонтовани.

Нови систем магнета радиће на знатно већем напону како би могао додатно да убрза снопове. Вакуумски систем унутар експеримента, као и систем за хлађење, такође су унапређени.

Убудуће, на сва четири велика детектора на акцелератору – ALICE, ATLAS, CMS и LHCb – биће повећана не само сударна енергија, него и број судара, јер је временски интервал између пакета протона у снопу скраћен са 50 на 25 наносекунди. Истовремено, капацитет рачунарске лабораторије је појачан за 60.000 нових процесора и 100 петабајта меморијског простора, што је упоредиво са 22.300.000 DVD дискова.

Истражите више о ЦЕРН-у