ЦПН 23. новембра обележава пети рођендан. Ново истраживање тим поводом показује да чак 88 одсто грађана жели више науке у јавности

Центар за промоцију науке 23. новембра обележава пети рођендан. Током првих пет година, највернији сарадник ЦПН-а били су грађани који су масовно подржавали научнопопуларне иницијативе. Упоредо са испитивањем фокус група у самој науци, медијима и просвети о будућим програмима, Центар је на пети рођендан поново испитао и ставове свих грађана о промоцији науке.

Истраживање које је током новембра 2015. ЦПН спровео у сарадњи са агенцијом МАСМИ, показало је да грађани Републике Србије недвосмислено желе више науке у јавности. Истраживање је спроведено на узорку од 500 грађана Београда који читају дневну штампу, старијих од 18 година.

Тако, на питање да ли има довољно науке у медијима, 88 одсто грађана је одговорило да науке има мање него што је потребно. Око 10 одсто испитаника сматра да науке у медијима има таман колико је довољно, а само 2 одсто да је има више него што је потребно.

Ови резултати показују да чак 98 грађана увиђа потребу да се наука промовише, што је за нијансу више него у истраживању из 2012. године, кад је 97 одсто грађана сматрало да је промоција науке неопходна.

Основан Законом о научноистраживачкој делатности, Центар је 23. новембра 2010. године уписан у судски регистар, након чега је почео са радом. Данас Центар чини 25 запослених и снажна мрежа партнера широм Републике Србије, у региону и Европи. 

Нажалост, за промоцију науке у Србији издвајају се тренутно средства у износу од само 0,5 одсто ионако скромног буџета за науку. Упркос томе, испоставља се да пет година након оснивања чак 43 одсто грађана зна шта је ЦПН, што га чини препознатљивијим од многих установа са вековном традицијом. Наиме, у овом истраживању, ЦПН  је проверио и колика је препознатљивост саме институције. 

На питање „У којој мери сте упознати са радом Центра за промоцију науке“, 31 одсто грађана одговара да је чуло за Центар, док 10 одсто повремено прати активности Центра. Поређењем са величином испитиваног узорка, ово објашњава зашто у Београду око 150 до 200.000 људи посећује манифестације као што је „Мај месец математике“.

Истраживање показује и да око 2 одсто грађана редовно користи и прати програме Центра, што скалирано на број становника Београда, објашњава посете од више стотина људи на ЦПН трибинама, као и десетине хиљада посетилаца радионица, фестивала и ЦПН интернет сајтова.

Током пет година, ЦПН је покренуо на стотине манифестација, радионица, предавања, трибина, фестивала, издавачких и медијских подухвата, са задатком да задовољи потребе грађана за знањем. Показује се да је ова потреба грађана потцењена. 

Наиме, на питање „Да ли бисте куповали часопис који се на јасан и занимљив начин бави научним теммама?“, само 15,8 одсто популације одговара негативно, да их такав часопис не занима.

Око 39 одсто грађана би радо читало такав часопис, али није спремно да за њега издвоји новац. Међутим, чак 45 одсто популације би га куповало, при чему би 36 одсто било спремно да за њега плати до 300, а 9 одсто до 500 динара. Центар је ове сезоне покренуо први домаћи илустровани часопис за промоцију науке „Елементи“, чија је цена 290 динара.

Центар за промоцију науке је 23. новембра прославио пети рођендан. Истражите више

подели
повезано
Одакле долазе гравитациони таласи?
Личне звездане мапе