У петак, 15. јануара, у 19 часова, на ЦПН трибини у Великој сали СКЦ-а, гостује најуспешнији квантни физичар пореклом са ових простора Влатко Ведрал

На светском нивоу, број научних радова се удвостручује сваких девет година. Сведоци смо невероватног научног прогреса који је захватио свет током протеклих сто година. Међутим, упркос наизглед незаустављивом развоју великог броја научних дисциплина, поставља се питање где се јављају границе људске спознаје?

У петак 15. јануара, у Великој сали СКЦ-а, у 19 часова, о теми која представља једно од централних питања савремене мисли у свету говори један од највећих квантних физичара данашњице пореклом са ових простора др Влатко Ведрал са Универзитета у Оксфорду.

У разговору му се придружују филозоф др Машан Богдановски са Филозофског факултета Универзитета у Београду и Бора Живковић, дугогодишњи научни новинар из САД и некадашњи уредник у часопису Scientific American. Модератор трибине је Слободан Бубњевић, уредник Комуникација ЦПН-а.

Квантна механика је као моћна алатка модерне науке у истраживању структуре материје закопала превише дубоко – до саме ивице људске спознаје. Међутим, квантна реалност је другачија од реалности на коју смо навикли у свакодневном искуству и коси се са нашом интуицијом. Ако заронимо мало дубље, у наизглед очигледну физичку реалност, улазимо у свет у којем ова правила више не важе – улазимо у свет квантне физике.

Спознаја модерне квантне физике је и теоријски ограничена. Квантни физичари још од појаве Хајзенберговог принципа неодређености знају да за објекте који су мањи од Планкових дужина постоји фундаментално ограничење у томе колико посматрач може знати о овом објекту. Утицај посматрача на феномен који посматра, са друге стране, саставни је део квантне физике од њеног настанка.

Поједине појаве у квантном свету не само да су чудне и стране интуицији него доводе у питање принцип каузалности, бркају узорке и последице, отварајући бројна филозофска питања. Нека од њих се односе и на саму природу сазнања и разумевања света.

ЦПН трибина овог јануара отвара врата у мистериозни квантни свет.

ЦПН трибина

ГДЕ ЈЕ ГРАНИЦА ЉУДСКЕ СПОЗНАЈЕ?

Петак, 15. јануар, 19 часова