Поводом 60 година од оснивања ЦЕРН-а, упоредо са прославом у Женеви, ЦПН организује изложбу у Научном клубу у Београду

Након изузетног успеха изложбе „ЦЕРН у Србији“ 2012. године, коју је тада посетило више од 120.000 људи, ове јесени у Научном клубу, Центар за промоцију науке у сарадњи са Комисијом за сарадњу са ЦЕРН-ом обележава 60-ту годишњицу ЦЕРН-а .

Тим поводом у уторак, 9. септембра, у 18 часова, ЦПН и Комисија отварају интерактивну изложбу „ЦЕРН у Србији 2014“. Изложба траје од 9. до 19. септембра, у просторијама Научног клуба у Кнез Михаиловој 5, на другом спрату.

Eвропска организација за нуклеарна истраживања, препознатљива по акрониму ЦЕРН (Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire) представља симбол савремене физике, али и науке уопште.

Данас је иза ЦЕРН-а шест деценија открића. Ова европска организација чије је седиште смештено уз границу Швајцарске и Француске, недалеко од Женеве, основана је 1954. године.

Једна од земаља оснивача била је и тадашња СФРЈ. Након неколико деценија одсуства, пре три године, Србија се као наследница вратила у ЦЕРН-ову породицу.

Прослава шездесетогодишњице оснивања ЦЕРН-а у Женеви догађа се годину дана након изузетних, историјских продора са открићем Хигсовог бозона на акцелератору LHC, као и Нобеловој награди која је додељена Питеру Хигсу.

Прослави ће крајем овог месеца присуствовати шефови држава чланица, укључујући енглеску краљицу и председника Републике Србије.

Упоредо са Женевом, под покровитељством ЦЕРН-а, као и Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, изложба ”ЦЕРН у Србији 2014“ публици усред Београда представља инструменте, детекторе и технологије ЦЕРН-а, као и многа кључна питања савремене физике у Научном клубу  ЦПН.

Поред изложбе, посетиоци ће бити у прилици да сваког дана присуствују популарним предавањима познатих физичара, као и радионицама организованим у сарадњи са Физичким факултетом Универзитета у Београду и Института за физику у Београду.

Током изложбе, у Београду бораве изузетно угледни гости Комисије за сарадњу са ЦЕРН-ом. Између осталих, гост изложбе је и др Емануел Цемелис, физичар и руководилац ЦЕРН-овог Одељења за међународне односе који ће за београдску публику одржати предавање у 17 часова 9. септембра.

Физичаре посебно радује долазак у Београд др Серђа Бертолучија, ”научног шефа” ЦЕРН-а, односно директора Одељења за истраживање и рачунарство у ЦЕРН-у који ће у 18 часова истог дана и отворити изложбу. Поред њега на отварању говоре Александра Дрецун, директока ЦПН и проф. др Петар Аџић, председник Комисије за сарадњу са ЦЕРН-ом.

Отварању ће присуствовати министар просвете, науке и технолошког развоја, др Срђан Вербић, као и државни секретар др Александар Белић.

Како изгледа Велики сударач хадрона (LHC), акцелератор ЦЕРН-а на коме је доказано постојање Хигсовог бозона? Шта у ЦЕРН-у раде научници из Србије и шта за Србију значи чланство у овој организацији? Истражите више током изложбе “ЦЕРН у Србији 2014