U novom tekstu rubrike Pioniri, saznajemo više o čuvenom eksperimentu čiji je rezultat uzdrmao javnost i dao nam novi uvid u granicu između dobra i zla

Tekst: Katarina Stekić*

Tokom rata u Iraku 2003, u javnost je izbio skandal pod nazivom Abu Graib mučenje. Naime, objavljene su slike sa scenama američkih vojnika koji zatvorenike psihički, pa i fizički zlostavljaju i dovode čak do nasilne smrti.

Ponašanje ovih vojnika možda nikada ne bi moglo biti objašnjeno da tri decenije ranije nije sproveden socijalno-psihološki eksperiment na američkom Univerzitetu Stanford.

Godine 1971. uticajni profesor i poznati socijalni psiholog Filip Zimbardo odlučio je da ispita prirodu ljudskog zla na jednom naizgled sasvim jednostavnom eksperimentu. Želeo je da simulira odnose moći, kao i socijalne odnose, u jednoj specifičnoj instituciji – zatvoru.

U eksperimentu su učestvovali dobrovoljci, studenti Stanforda, koji su podeljeni u dve grupe. Dobrovoljci su mogli imati jednu od dve uloge: zatvorenik ili čuvar. Njihova uloga je određena bacanjem novčića. Svi dobrovoljci su bili fizički i psihički zdravi i nisu imali nikakva iskustva sa delikvencijom.

Podrum univerziteta je prerušen u mini zatvor, učesnici su dobili svoje kostime i minimalne instrukcije, dok su za sve ostalo imali potpunu slobodu. Predviđeno je bilo da „predstava“ traje dve nedelje, ali je svako u bilo kom momentu mogao da odustane.

Čitav prostor je prethodno pokriven skrivenim kamerama, tako da je Zimbardo imao konstantan pregled i nevidljivu kontrolu nad nesvesnim učesnicima. Konačno je „predstava“ mogla da počne.

Eksperiment se, međutim, vrlo brzo od melodrame pretvorio u horor završen prinudnim prekidom posle šestog dana. U tih šest dana učesnici, a i sam Zimbardo, bili su svedoci nervnih slomova, sadizma, vebralnog i fizičkog nasilja, pa i torture.

Zimbardo, opčinjen spletom događaja i uzbuđen razvojem eksperimenta, nije ni primetio koliko se situacija omakla kontroli i prešla granice etike sve dok ga njegova studentkinja nije u očaju nazvala čudovištem. Granica između fiktivnih i stvarnih društvenih uloga je nestala i pokazala prirodu ljudskog zla u svom pravom obliku.

Iz etičkih razloga ovaj eksperiment nikada nije ponovljen. Ipak, nastanak mučenja u Abu Ghraibu je moguće objasniti zahvaljujući njegovim rezultatima. Odnosi moći u zatvorima su toliko neizjednačeni da čak i psihički zdrave osobe ne mogu da kontrolišu svoje neprijateljske impulse.

Otkriće koje izlazi iz zaključka ovog eksperimenta je šokantno znanje o postojanju takve vrste zla koje se može probuditi u sasvim psihički i fizički zdravim ljudima koji su postavljeni u određenu situaciju.

Sam Zimbardo daje još jedan kratak, ali slikovit opis i zaključak ovom eksperimentu: „Nije da mi stavljamo loše jabuke u dobro bure. Mi stavljamo dobre jabuke u loše bure. Bure iskvari sve što dodirne.“

PIONIRI

Nauka je proces. Nove ideje, paradigme i znanja niču zahvaljujući radu hiljada ljudi. No, kroz borbu za tako osvojene koncepte, pojedinci preusmeravaju tokove saznanja. Ko su zapravo pioniri nauke?

* Autori serije tekstova o naučnim revolucionarima polaznici su Kolokvijuma naučnog novinarstva CPN-a.

Istražite više…