Да ли су астрономи са Калтека открили нову планету у Сунчевом систему?

Текст: Никола Здравковић

Астрономи Константин Батигин и Мајкл Браун са Калифорнијског института за технологију тврде да су открили девету планету у Сунчевом систему. Према првим проценама, планета би требало да буде десет пута већа од Земље, да се креће на орбити двадесет пута даљој од Нептунове, и да јој треба можда и 20.000 година да направи круг око Сунца. Међутим, ову „Планету 9“ још нико није видео и за сада је само производ нових астрономских прорачуна. Другим речима, почиње велика астрономска потрага.

Као што се неретко дешава у науци, истраживачи нису тражили нову планету, већ су покушавали да објасне понашање групе од шест објеката у Кајперовом појасу, делу Сунчевог система иза Нептунове орбите. Објекти су се понашали врло необично: имали су блиске перихеле (места у орбити када су најближи Сунцу), и били су нагнути у односу на раван Сунчевог система под истим или сличним углом. Шанса да је њихова поставка случајна, по процени истраживача износи 0,007 одсто – што указује на постојање „кривца“.

Након неколико различитих модела, у покушају појашњења овог понашања, два астронома су закључила да је планета на удаљеној орбити најбоље решење, и објавила своје налазе. Планета 9 је само добро уклопљени теоријски модел – али у њену одбрану можемо навести пример Нептуна, који је тако започео своју каријеру.

Пошто је понуђени модел врло детаљан у својим ограничењима по питању особина Планете 9, астрономи и аматери широм света су већ кренули у потрагу. Чак и да је тренутно у најудаљенијем делу своје орбите дуге 20.000 година, планета би требало да буде видљива неким од моћнијих телескопа који су тренутно у употреби.

Дужина орбите Планете 9 може објаснити и зашто она никада раније није откривена – могла је већ хиљадама година бити у најудаљенијим деловима свог пута. Или је нисмо видели зато што је просто нисмо тражили.

То више није случај, и потрага креће пуном паром. Батигин и Браун чак препоручују претрагу постојећих слика космоса, ако су „хватале“ претпостављену орбиту Планете 9. Другим речима, можда је нова планета већ усликана, а да то нисмо ни знали.