(AKTUELNO) Evropska letelica Rozeta završila je misiju 30. septembra, u 13.20 časova, sletanjem na površinu komete 67P/Čurjumov-Gerasimenko

Istražite više o Misiji Rozeta

Posetioci Elementarijuma, kao i milioni drugih ljudi širom sveta, imali su priliku da uživo prate video prenos koji je Evropska svemirska agencija organizovala iz kontrolne sobe centra u Darmstatu u Nemačkoj tokom istorijskog sletanja svemirske letelice Rozeta.

Nakon 12 i po godina provedenih u svemiru i prevaljenih nekoliko milijardi kilometara, ovaj svetski poznati lovac na komete danas je priveo kraju svoju misiju. Letelica se spustila na površinu komete 67P/Čurjumov-Gerasimenko u čijoj se orbiti nalazi protekle dve godine. Sletanje je započeto tokom jučerašnjeg dana 29. septembra i trajao je ukupno 14 sati.

Tokom ovog vremena letelica se spušta slobodnim padom sa visine od 19 kilometara. Prvi kontakt sa površinom i veliko finale misije odigrao se u 12 časova i 40 minuta po našem vremenu.

Međutim, zbog udaljenosti letelice i komete od planete Zemlje, signal sa informacijom o konačnom sletanju na kometu, kao i prateće fotografije, kasnile su 40 minuta. Na Zemlju su stigle u 13 časova i 20 minuta, kada je zvanično progalašen kraj misije.

U tačno 10 časova po našem vremenu, poslat je poslednji set instrukcija koji je fino podesio sletanje letelice. Ovaj set instrukcija sačinjen je na osnovu poslednjih slika koje su stigle sa kamere za navigaciju, nakon što je sinoć izveden takozvani ”sudarni” manevar.

Misija Rozeta poslata je u lov na kometu, kako bi je što bolje izučila i ponudila nam mnoga znanja ne samo o kometama, već i o ranim fazama formiranja Sunčevog sistema.

Pre dve godine, tačnije 12. novembra 2014, na površinu komete sleteo je i lender Fili. Zbog nezgodnog položaja u kome se našao nakon sletanja, u senci komete, Fili je ubrzo ostao bez solarnog napajanja. Fili je poslednjim vatima energije obavio nekoliko eksperimenata na površini i poslao izuzetno značajne podatke, ali je na žalost ”prespavao” najveći deo svog boravka na kometi.

Slike sletanja Rozete možete istražiti i putem Esinog sajta ESA’s Space in Images, kao i putem društvenih mreža @ESA_Rosetta.

Video prilog gore, postavljen nakon okončanja prenosa sletanja, ranije je snimljen i prikazuje animaciju avanture Rozete sve do okončanja misije. Fotografija gore je originalna – predstavlja jedan od poslednjih snimaka koji je Rozeta napravila pre udara u kometu. Mesto sletanja se ovde vidi u više neobrađenih snimaka sa visine od 1200 metara (FOTO/VIDEO: ESA)

Buđenje Filija
Molekuli života na kometi?